Nyelvtan feladatok
2020. 05. 11. Mondatelemzés
Másold le és jelöld a mondatokban a tanultak alapján az
alanyt- állítmányt- határozót aláhuzással. (Segitség a videóban! A mondatok után!)
Határidő: 2020. Május 15. Péntek
Határidő: 2020. Május 15. Péntek
1.Vasárnap Károly betért egy étterembe ebédelni.
Mit állítok? - betért ( állítmány)
Ki? - Károly (alany)
Mikor tért be? - vasárnap ( időhatározó)
Hová tért be? - egy étterembe- ( helyhatározó)
Mi célból? ebédelni ( célhatározó)
2.Tegnap Ibolya lövése telibe találta a kapufát.
állítmány: találta
alany: lövése
tárgy( mit?) kapufát
birtokos jelző: ( kinek a...?) Ibolya
időhatározó
: tegnap
módhatározó (Hogyan, mi módon?) : telibe
3. Az igazgató titkára társaságában Budapestre utazott.
Állítmány: utazott
Alany: igazgató
Helyhatározó: Budapestre
Társhatározó: (Kivel utazott? ) társaságában
Birtokos jelző: titkára
4. A tanár szeretetből figyelmezteti a diákot.
Állítmány: figyelmezteti
Alany: a tanár
Tárgy: a diákot
Okhatározó: ( Mi okból figyelmezteti) szeretetből
5. A rabló futásnak eredt.
Állítmány: eredt
Alany: rabló
Állandó határozó: futásnak
6. A házával szemben esténként egy vidám társaság szórakozik.
Állítmány: szórakozik
Alany: egy társaság
Minőségjelző: vidám
Időhatározó:
esténként
Helyhatározó:a házával szemben ( szófaja:
névutós főnév)
8. Bízvást remélhetjük az érettségi sikerét.
Állítmány: remélhetjük
Alany: (mi)
Tárgy: sikerét
Birtokos jelző: érettségi
Módhatározó: bízvást ( szófaja: határozószó)
________________________________________________________________
2020. 05. 04. Ismétlés,Teszt utolsó lehetőség
Eddig nagyon kevés érdemben kitöltött tesztet kaptam, adok egy utolsó lehetőséget a kitöltésre! (Már a másolási határidő is lejárt!)Akinek nem lesz kitöltött tesztje annak szerdán hivatalosan is jár az egyes érdemjegy. Egy órai munkára és plussz egy a teszt kitöltésére! Ez számitásaim szerint kettő darab egyest jelent nyelvtanból!
Teszt: itt
__________________________________________
2020. április 27. Szövegértés
Olvasd el az alábbi cikket, (olvasmányt) és válaszolj a végén a kérdésekre!
Határidő: 2020. május 1. Péntek
A házimunka hamis valósága
2018.11.16.
A villamosmegálló,
ahol a gyerekekkel ácsorogtunk, egy nagy építkezés mellett van. Olyan nagy az
építkezés, hogy mellette még a munkások lakókonténerei is emeletesek. A
konténerteraszon pihenő melósok nézelődtek és beszélgettek derűsen. Ukránul.
Esetleg valami más szláv nyelven. Furcsa érzés volt odalent, a megállóban
magunkra nézni, a filléres eleganciánkra: hát mi nem tudjuk felépíteni
magunknak a házainkat?
Ez
az enyhe kellemetlen érzés hamar összekapcsolódott egy másik, otthoni
élménnyel. Nem mintha otthon is vendégmunkások teregetnének ki helyettem, de
ott is van egy közösség, amelynek a tagjai az elvégzendő fizikai munkákról nem
nagyon vesznek tudomást, megnyugszanak abban, hogy valaki más megcsinálja.
Az a valaki más, jobb
híján, én vagyok.
A
következő sorok nem arról fognak szólni, hogy milyen jó lenne nekem, ha valaki
más is kipucolná néha a vécét. Sokkal inkább arról a takarítás közben
megszületett felismerésről, hogy mindannyiunknak sokkal jobb lenne, ha minden
családtag magáénak érezné az otthon fenntartásához szükséges feladatokat, így a
gyerekek otthon szereznének tapasztalatot a munkáról. Majdnem biztos vagyok
benne, hogy nagyobb eséllyel mentjük meg akár a Földet is, ha a legkisebb
közösségben, a családban megtanuljuk tisztelni a munkát. Minden munkát. Ha ezt
nem tesszük, akkor kiszolgáltatottságba taszítjuk a gyerekeinket, a
társadalmunkat, végül az egész világot.
Hamis valóságképet
festünk, ha nem mutatjuk meg, mennyi idő, energia, tudás- és anyagigénye van a
házi és ház körüli munkáknak.
Én
magam is beleesem ebbe a hibába, amikor nem írom a magam javára mindezeket. A
gyerekek pedig úgy érzik, nem éri meg beszállni a közösbe, mert nélkülük is
megoldódik, és csak a maguk tevékenységeitől vennék el az időt. Rengeteg a
tanulnivalójuk, sportolnak, zenélnek, felvételiznek, nem érnek rá egész
szombaton szőlőt kötözni, tüzelőt hordani vagy ruhákat hajtogatni. Mi magunk
tesszük megkerülhetővé számukra a szükséges feladatokat, és kondicionáljuk őket
arra, hogy amin nem látszik meg, hogy ki csinálta, az nem annyira fontos, mint
a szignált teljesítmény.
Amin nem látszik meg,
hogy ki csinálta, azt majd más csinálja.
Pedig
sok bajunk származik abból, hogy aránytalanul nagy jelentőséget tulajdonítunk
az egyedi teljesítménynek, sőt sokszor magának az egyediségnek, teljesítmény
nélkül. Holott a szükségletek nagy része – köztük azok is, amelyek igazán
boldoggá tesznek – nem kötődnek egyéni képességekhez, tehetségekhez, mégis
nagyon személyesek tudnak lenni.
A
család ideális hely, hogy fontos tapasztalatokat szerezzenek a gyerekek arról,
milyen is a munka. Például ki kell menni apával kerítést javítani. Az
osztálytársak focizni mentek, kint kellemetlen, szeles idő van, a drót és a
szerszámok fájdalmasan marnak a gyerekkézbe. Már éhes vagy, de nem mentek be,
különben nem készültök el sötétedés előtt. Apa ássa az oszlopok helyét, feszíti
a drótot, neked mondja, hova állj, mit adj oda. Az aktív önsajnálat és
szenvedés lassan átvált figyelmes jelenlétbe. Már egyszerre együtt és egymás
mellett dolgoztok. Beszélgettek kicsit, de a tevékenység elfoglalja a szavak
helyét. Este, vacsoránál jóleső fáradtság és elégedettség tölt el. A hétfői
fizika dolgozat, az a félreértés a barátoddal, hogy nem hívtak meg arra bulira,
mindez elhalkul benned. Semmi nem oldódott meg, mégis túljutottál valamin, már
máshol vagy. Épp olyan a vacsora, mint mindig, de most másképpen esztek együtt.
Ez a munka öröme. Csak tapasztalatból tanulható. Pedig nem is érdekelt az a
hülye kerítés.
Persze
nem csak ilyen nagy „megcsináltam” munkaélmények adódnak. Átszövi az életet és
személyessé teszi a tárgyakat, hogy azt a poharat már legalább százötvenszer
törölted el. A testvéred pólója legalább négyszer ment át a kezeden
mosás–teregetés–vasalás–hajtogatás során, mielőtt ma felhúzta, és fogalma sincs
a láthatatlan ujjlenyomatokról. Szüleid elejtett, örömteli félmondatai, amelyek
azt sugallják, hogy te is tényező vagy, lehet rád számítani.
De ha anyukám mindent
megcsinál, amíg alszom, játszom vagy hegedűórám van, akkor nem fogom számításba
venni, hogy mindez mibe kerül.
Ha
mentesítenek minden következmény alól, amikor szétszórom a holmimat, kilocsolom
a vizet, összekenem a padlót, hogyan várhatnánk, hogy később számításba vegyem
a tetteim következményeit? Ha otthon sosem hajoltam le egy elhányt fél
zokniért, miért jutna eszembe olyan munkára jelentkezni, amire nagyobb szükség
van, mit amilyen jól fizet?
Egyáltalán, baj ez? Amíg találunk valakit, aki
felszolgálja az ételt, dolgozik az építkezéseken, kell-e aggódnunk? Biztosan
van a munkaerő-mozgásnak egy optimális mértéke. De nem gyengíti-e meg a
közösséget, ha nincs meg az önellátás képességének tapasztalata? Nem válik-e kiszolgáltatottá,
aki nem látja át, mitől működik a mindennapi élet? És nem utolsó sorban: nem
boldogabb, kiegyensúlyozottabb-e az az ember, aki képes örömét lelni az anonim
munkában, mint az, akit csak az individuális siker lakat jól?
Kérdések, ezekre kell válaszolni:
1) Milyen
tevékenység folyik a villamosmegálló mellett, ahol ácsorogtak a gyerekekkel?
2) Milyen
nyelven beszéltek a munkások az épitkezésen?
3) Hogyan
tudjuk megmenteni a földet az otthoni munkálatokkal?
4) Miért
a család az ideális hely a tapasztalatszerzéshez?
5) Nálatok
van-e olyan feladat, amit neked kell elvégezni a családban?
6) Miben
szoktál segteni otthon, sorolj fel legalább hármat!
7) Mi
az, amit Te is megtehetnél, de anyukád csinálja meg helyetted?
8) Milyen
munkát végzel szivesen a házimunkában és a házkörul?
__________________________________________
Felmérő teszt: Alany, Állítmány
2020. április 15.
A teszt kitöltése kötelező! Határidő: 2020. április 20. hétfő!
Felmérő teszt kitöltés: itt
________________________________________________________________
Nyelvtanból nem fogunk venni új anyagot! Az eddig tanultakat szedjük rendszerbe. Nem lesznek ismeretlenek számotokra a leírtak!
A feladat az, hogy az itt megjelenített anyagot másold le egy füzetbe!
Legkésőbb 2020. április 30-ig kérem, de igyekezz a feladattal, mert 2-3 hét múlva (2020. április közepén) várható, hogy készítek hozzá egy felmérő tesztet.
Amikor készen vagy egy-egy résszel pl.: lemásoltad az alanyt, fotózd le, küld el nekem email-ben vagy facebookon, privát üzenetben! Erre is vonatkozik az olvashatóság és a névvel ellátott iromány! :)))
e-mail: maosztaly@gmail.com
Addig is, figyeld a gyakorló teszteket! Itt ezen az oldalon fogod megtalálni őket. Ez segít majd a leírtakat átültetni a gyakorlatba!
<Ez az anyagrész egy elég fontos téma, ezért sok nehézségtől kímélheted meg magad, ha ezt nem kommantod el és becsületesen lemásolod, megtanulod alkalmazni a leírtakat! Ehhez próbálok majd sok-sok segédanyagot is biztosítani számotokra! >
JÓ TANÁCS: Használj színest, különböző kiemeléseket,
sortöréseket
Jó tanulást, másolást!
Az alany
I. Fogalma
Az a mondatrész, amelyről az állítmánnyal megállapítunk valamit.
II. Kérdése
Ki? Mi? Kik? Mik? + állítmány
III. Jelölése
a) A mondatban: alany
(egy vonallal húzzuk alá)
b) Szerkezeti rajzban / ágrajzban: A (nagy A betű)
IV. Jellegzetes szófaja
Rag nélküli főnév, főnévi igenév vagy bármilyen más szófajú szó, de mindig főnévi értelemben.
Péter olvas. (főnév)
Én írok. (személyes névmás) Ki beszél? (kérdő névmás)
Mindenki figyeljen! (általános névmás)
Egy jaj hallatszott. (felkiáltószó)
V. Az elemzés menete Péter olvas.
- Mit állítunk?
- Olvas. Ez az állítmány, két vonallal húzom alá. - Ki olvas? (Ki + állítmány!!!!!!!!!!)
- Péter. Ez az alany, egy vonallal húzom alá.
Nem süt a nap.
- Mit állítunk?
- Nem süt. Ez az állítmány, két vonallal húzom alá. - Mi nem süt? (Mi + állítmány!!!!!!!!!!)
- A nap. Ez az alany, egy vonallal húzom alá.
Zoli várni fog.
- Mit állítunk?
- Várni fog. Ez az állítmány, két vonallal húzom alá.
- Ki fog várni? (Ki + állítmány!!!!!!!!!!)
- Zoli. Ez az alany, egy vonallal húzom alá.
Zsuzsi is kért volna sütit.
- Mit állítunk?
- Kért volna. Ez az állítmány, két vonallal húzom alá.
- Ki kért volna? (Ki + állítmány!!!!!!!!!!)
- Zsuzsi. Ez az alany, egy vonallal húzom alá.
V. Fajtái
1.) Határozott alany
a) Fogalma:
- Pontosan tudjuk, hogy kire vagy mire vonatkozik az alany.
(Péter ma ötöst kapott az iskolában.)
2.) Határozatlan alany
a) Fogalma:
- Nem tudjuk, vagy nem akarjuk pontosan megnevezni.
b) Kifejezőeszközei:
- főnévi határozatlan névmás
(Valaki kitörte az ablakot.)
- T/3. személyű igealak
(Megtalálták a bűnöst.)
- az alany előtt határozatlan névelő áll (Egy fiú törte be az ablakot.)
3.) Általános alany
a) Fogalma:
- Az állítmány mindenkire, vagy egy csoport minden egyes tagjára vonatkozik.
b) Kifejezőeszközei:
- főnévi általános névmások:
akárki, akármi, bárki, bármi, mindenki, senki, semmi, ki-ki
Bárki megnézheti a filmet. Ki-ki a maga háza előtt söpörjön.
- általános jelentésű főnevek:
ember, világ, város…
Az egész város tud már az esetről.
- T/1. és T/3. személyű igealakok
Keressük meg Lacit! Kovács Rékának hívnak.
- E/2. személyű igelakok
Addig nyújtózkodj, ameddig a takaród ér!
________________________________________________________________
Az állítmány
I. Fogalma
A mondat állítmánya szorosan kapcsolódik a mondat alanyához: megmutatja, hogy az alany mit cselekszik, vagy mi történik vele.
II. Kérdése
Mit állítunk?
III. Jelölése
a) A mondatban:
állítmány (két vonallal húzzuk alá)
b) Szerkezeti rajzban / ágrajzban: Á (nagy Á betű)
IV. Fajtái
1.) Igei állítmány (I)
a) Fogalma:
- cselekvést, történést, létezést fejez ki Péter olvas. Süt a nap. Szünet van.
b) Jellegzetes szófaja:
- ragozott igealakok
c) Egyéb tudnivalók:
- az igei állítmányhoz más szavak is hozzátartozhatnak:
• tagadó vagy tiltószó (nem kérek, ne várj)
• elváló igekötő (nézd meg)
• a jövő időt kifejező fog segédige (várni fog, kérni fogok) a feltételes mód múlt időt kifejező volna segédige (kértem volna)
d) Az elemzés menete
Péter olvas.
- Mit állítunk?
- Olvas. Ez az állítmány, két vonallal húzom alá.
Nem süt a nap.
- Mit állítunk?
- Nem süt. Ez az állítmány, két vonallal húzom alá.
Zoli várni fog.
- Mit állítunk?
- Várni fog. Ez az állítmány, két vonallal húzom alá.
Zsuzsi is kért volna sütit. - Mit állítunk?
- Kért volna. Ez az állítmány, két vonallal húzom alá.
2.) Névszói állítmány (N)
a) Fogalma: - azonosítást vagy minősítést fejez ki
Az ég kék. Az autó gyors. A bátyám orvos. A sorszámom négyes. A fény kevés.
b) Jellegzetes szófaja:
- névszók: főnév, melléknév, számnév, névmás
c) Egyéb tudnivalók:
- a névszói állítmánnyal csak a következőt lehet kifejezni:
kijelentő mód, jelen idő E/3. vagy T/3.
3.) Névszói-igei állítmány (N-I)
a) Fogalma:
- mivel a névszói állítmánnyal csak a következőt lehet kifejezni:
kijelentő mód, jelen idő E/3. vagy T/3.
- az összes többi módot, időt, számot, személyt csak úgy lehet kifejezni, ha a névszói állítmányhoz egy létigét kapcsolunk.
Az ég kék volt. Az autó gyors lesz. Én orvos vagyok. A sorszámom négyes lett volna. A fény kevés lesz.
b) Jellegzetes szófaja:
- névszó + létige (van, volt, lesz)
___________________________________________________________________________
Az ige
I. Fogalma:
Cselekvést, történést, létezést kifejező szófaj. a) cselekvést jelentő ige: a cselekvés függ a cselekvő akaratától (ír, játszik, eszik, tévézik)
b) történést jelentő ige: a történés nem függ a cselekvő akaratától (havazik, dörög, virágzik)
c) létezést jelentő ige:
a cselekvő létét vagy nemlétét fejezi ki (van, volt, lesz, nincs)
II. Kérdése:
Mit csinál? Mi történik?
III. Az ige kifejezi
↓ ↓
a cselekvő számát és személyét a cselekvés idejét és módját
(igei személyragokkal fejezzük ki) (jelekkel fejezzük ki)
E/1. - én idő: jelen, múlt, jövő
E/2. - te mód: kijelentő, feltételes, felszólító
E/3. - ő
T/1. - mi
T/2. - ti
T/3. - ők
IV. Az ige és a tárgy kapcsolata
TÁRGY: a mit? kérdésre válaszol, ragja a -t.
(könyvet olvas, virágot locsol, tévét néz, leckét ír)
határozott tárgy határozatlan tárgy
megveszem a könyvet veszek egy könyvet várom Katát várok valakit
megnézem a filmet megnézek egy filmet
1.) Tárgyas ige (= lehet kapcsolni hozzá tárgyat)
határozott / tárgyas ragozás
|
általános / alanyi ragozás
|
(határozott tárgy kapcsolható hozzá)
|
(határozatlan tárgy kapcsolható hozzá)
|
én írom azt
|
én írok valamit
|
te írod azt
|
te írsz valamit
|
ő írja azt
|
ő ír - valamit
|
mi írjuk azt
|
mi írunk valamit
|
ti írjátok azt
|
ti írtok valamit
|
ők írják azt
|
ők írnak valamit
|
2.) Tárgyatlan ige (= nem lehet kapcsolni hozzá tárgyat) (alanyiként ragozzuk őket) biciklizik (valahol, valamikor, valakivel ….)
V. Az igeidők és igemódok kapcsolata
Kijelentő mód
|
Feltételes mód
|
Felszólító mód
| |
Jelen idő
|
Ø
|
-na, -ne; -ná, -né
|
-j
(+ hasonult alakok)
|
Múlt idő
|
-t; -tt
|
-t, -tt volna
|
---------------
|
Jövő idő
|
- ni fog
|
---------------
|
---------------
|
Kijelentő mód
|
Feltételes mód
|
Felszólító mód
| ||||
alanyi r.
|
tárgyas r.
|
alanyi r.
|
tárgyas r.
|
alanyi r.
|
tárgyas r.
| |
Jelen idő
|
vár néz
|
várja
nézi
|
várna nézne
|
várná nézné
|
várj nézz
|
várja nézze
|
Múlt idő
|
várt nézett
|
várta nézte
|
várt volna nézett volna
|
várta volna nézte volna
|
---------------
| |
Jövő idő
|
várni fog nézni fog
|
várni fogja nézni fogja
|
---------------
|
---------------
|
VI. Az ikes igék Fogalma:
-ik-re végződik kijelentő módban, jelen időben egyes szám 3. személyben
(játszik, eszik, alszik, szórakozik)
Ragozása:
E/1. alanyi ragozásban is -m ragot kap
(játszom, eszem, iszom, szórakozom)
VII. Az ige helyesírása
1.) Írásban nem jelölt teljes hasonulások az igealakok írásában
a Az ige vége: -z + a toldalék első betűje -t = marad a -zt kapcsolat főztök, megáztok, vigyáztok, hoztál, végeztél, szánkóztál
b Az ige vége: -d + a toldalék első betűje -t = marad a -dt kapcsolat mondta, adta, szedtük, szidtuk,
c Az ige vége: -l, -ll + a toldalék első betűje -j = marad az -lj, -llj kapcsolat szálljon, szóljatok, figyelj, repüljél
d Az ige vége: -ny, -gy + a toldalék első betűje -j = marad az -nyj, -gyj hunyjon, hagyja
2.) Írásban jelölt teljes hasonulások az igealakok helyesírásában
Az ige vége: -s, -sz, -z, -dz + a toldalék első betűje -j = hosszú -ss, -ssz, -zz, -ddz betűt írunk
mossa, megmásszuk, hozza, eddzünk (kijelentő módban is így írjuk!!!)
3.) Összeolvadás az igealakok helyesírásában
Az ige vége: -n, -d + a toldalék első betűje -j = marad az -nj, -dj fonj, bánja, köszönjetek, rohanj, mondjátok, tudja meg, hordjátok,
4.) Felszólító módú igék helyesírása
Az ige vége: -s, -sz, -z, -dz + a toldalék első betűje -j = hosszú -ss, -ssz, -zz, -ddz betűt írunk
mossál, ne késs, másszatok, hozzad, eddzetek
A -t végű igék felszólító módja
- ha hosszú -ssz vagy -ss hangot hallunk, úgy is írjuk lát - lássátok, fest - fessétek, halaszt - halasszátok,
- ha -ccs hangot hallunk, -ts betűket írunk fűt - fűtsetek, gyűjt - gyűjts, tanít - tanítsátok,
5.) Rövidebb és hosszabb alakú felszólító módú igék
HOSSZABB ALAK RÖVIDEBB ALAK
vár (ja) d
|
várd
| |
hagy (ja) d
|
hagyd
| |
mos (sa) d
|
mosd
| |
néz (ze) d
|
nézd
|
6.) Rendhagyó ragozású igék
lesz, tesz, vesz, hisz, visz, eszik, iszik – a rövid tőváltozatához kapcsoljuk a jeleket
szótő
|
rövid tő
|
toldalékos forma
|
lesz
|
le-
|
lett, lenni, lenne, legyen
|
tesz
|
te-
|
tett, tenni, tenne, tegyen
|
vesz
|
ve-
|
vett, venni, venne, vegyen
|
hisz
|
hi-
|
hitt, hinni, hinne, higgyen
|
eszik
|
e-
|
evett, ettem, enni, enne, egyen
|
iszik
|
i-
|
ivott, ittam, inni, inna, igyon
|
______________________________________________________________
A tárgy
I. Fogalma
- A tárgy az a bővítmény, amelyre a cselekvés irányul, vagy amely a cselekvés eredményeképpen létrejön.
II. Kérdése
- Kit? Mit? Kiket? Miket? Milyet? Mennyit?
III. Jelölése
a) A mondatban:
tárgy (szaggatott vonallal húzzuk alá)
b) Szerkezeti rajzban / ágrajzban: T (nagy T betű)
IV. Jellemzői
1.) Jellemző szófajai
- névszók: főnév, melléknév, számnév, névmás
- főnévi igenevek (olvasni, táncolni, futni)
2.) Tárgyas szószerkezet
- tárgy + ige (levelet olvasok, sokat táncolunk, maratont futok)
- tárgy + igenév (szeretek olvasni, tudunk táncolni, szoktunk futni)
3.) Ragja
- -t (mindig egy -t!!!!!!!!) - rag nélküli tárgy:
• személyes névmás E/1. és E/2. személyű alakja (engem, téged)
• főnévi igenév (nézni, kérni, várni)
V. Fajtái
1.) A tárgy és az ige kapcsolata
a) határozott tárgy
- határozott/tárgyas ragozású ige kapcsolódik hozzá
(megnézem a filmet, elolvasom a könyvet)
b) határozatlan tárgy
- általános/alanyi ragozású ige kapcsolódik hozzá
(megnézek egy filmet, elolvasok egy könyvet)
2.) A tárgy és a cselekvés kapcsolata
a) iránytárgy
- a tárgy már készen van, csak csinálunk még vele valamit
(kiflit eszem, képet nézek, ruhát próbálok, házat veszek)
b) eredménytárgy
- a tárgy most készül
(kiflit sütök, képet festek, ruhát varrok, házat építek)
_________________________________________________________________
1.) Kifejezőeszközei
2.) Határozós szószerkezet
4.) A személyes névmás határozóragos alakjai
Á Á
Hkh T
A Hkh T
2.) Névutós névszó
3.) Határozószó
5.) Kérdőszó
1.) Ragos névszó
3.) A személyes névmás határozóragos alakjai vele: velem íratja meg
6.) Kérdőszó
1.) Ragos névszó
3.) A személyes névmás határozóragos alakjai vele: veletek érkezem
5.) Névmások
1.) Ragos névszó
Hte
5.) Kérdőszó
A Hszá Hi Hi
Ho T Hi Ho
.
A részeshatározó
A Hsz T
Az eredethatározó
1.) Ragos névszó
5.) Kérdőszó
Az eredményhatározó
Hh Her Hed
A fok-mérték határozó
Her
Az állandó határozó / vonzathatározó
A határozók rendszere
IV. Fajtái
I. Fogalma
II. Jelölése
IV. Kifejezőeszközei
IV. Kifejezőeszközei
Jme
Régi jelölés Új jelölés
Régi jelölés Új jelölés
I. Fogalma
A határozók
I. Fogalma
A cselekvés különböző körülményeit határozzák meg (helyét, okát, idejét, célját, módját, eszközét …).
II. Jelölése
a) A mondatban: határozó (hullámos vonallal húzzuk alá)
b) Szerkezeti rajzban / ágrajzban: H (nagy H betű)
III. Jellemzői
1.) Kifejezőeszközei
- ragos névszók (osztályban, szeptembertől, tollal)
- névutós névszók (osztály elé, szeptember folyamán, a tollal együtt)
- főnévi igenevek (olvasni, táncolni, futni)
- határozói igenevek (olvasva, számolva, futva)
- határozószók (jól, ügyesen, délelőtt)
- kérdőszók (hol, kivel, miért)
2.) Határozós szószerkezet
- határozó + ige (az osztályban tanulunk, szeptembertől edzek)
- határozó + igenév (futva érkezik, megyünk futni)
IV. Fajtái
- helyhatározó
- képes helyhatározó
- időhatározó
- módhatározó
- állapothatározó
- okhatározó
- célhatározó
- részes
- eszközhatározó
- társhatározó
- állandó határozó
- számhatározó
- eredethatározó
- eredményhatározó
- hasonlító határozó
- fokhatározó
- mértékhatározó
- …
A helyhatározó
I. Fogalma A cselekvés, történés, létezés helyét határozza meg
II. Jelölése
a) A mondatban:
hhelyhatározó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis h betűt írunk)
b) Szerkezeti rajzban / ágrajzban:
Hh
III. Kérdései
- Hol? Honnan? Hová? Merre? Meddig?
IV. A helyhatározó hármas irányultsága
Honnan? Hol? Hová?
= = =
kiindulópont a cselekvés helye a megérkezés helye / végpont
V. Határozós szerkezet Határozó + ige: házból jön, széken ül, az asztal alatt keresgél
Határozó + igenév: szeretne haza menni
VI. Kifejezőeszközei
1.) Ragos névszó Honnan?
-ból, -ből: házból, székből
-ról, -ről: házról, székről
-tól, -től: háztól, széktől
Hol?
-ban, -ben: házban, székben
-on, -en, -ön: házon, széken, könyvön
-nál, -nél: háznál, széknél
Hová?
-ba, -be: házba, székbe
-ra, -re: házra, székre
-hoz, -hez, -höz: házhoz, székhez, könyvhöz
2.) Névutós névszó Honnan?
alól: a fa alól
|
mögül: a kocsi mögül
| ||
fölül: az asztal fölül
|
mellől: a szék mellől
| ||
elől: a ház elől
felől: az erdő felől
Hol?
|
közül: a padok közül
| ||
alatt: a fa alatt
|
mögött: a kocsi mögött
| ||
fölött: az asztal fölött
|
mellett: a szék mellett
| ||
előtt: a ház előtt
körül: az erdő körül
|
között: a padok között
| ||
után: egymás után
|
túl: a folyón túl
| ||
hosszat: utca hosszat
|
keresztül: az erdőn keresztül
| ||
át: az úton át
Hová?
| |||
alá: a fa alá
|
mögé: a kocsi mögé
| ||
fölé: az asztal fölé
|
mellé: a szék mellé
| ||
elé: a ház elé
köré: az erdő köré
3.) Határozószó
|
közé: a padok közé
| ||
Honnan?
|
Hol?
|
Hová?
| |
innen onnan valahonnan máshonnan akárhonnan
|
itt
ott valahol máshol akárhol másutt
|
ide oda valahova máshova
akárhova
| |
mindenütt itthon, otthon kint / kinn bent / benn kijjebb, beljebb lejjebb, feljebb alul, fölül elöl, hátul
|
4.) A személyes névmás határozóragos alakjai
ebben, abban,
|
ettől, attól,
|
ehhez, ahhoz
|
erre, arra,
|
ebből, abból,
|
erről, arról
|
ennél, annál,
5.) Kérdőszó
|
eddig, addig,
|
ebbe, abba
|
Hol? Honnan? Hová? Merre? Meddig?
VI. Mondatelemzés (régi jelölés)
Ági ha boltban vásárol. Ági ha boltban kenyeret vásárol.
A ⇌ Á A ⇌ Á
↓ ↓ ↓
Hh Hh T
VI. Mondatelemzés (új jelölés)
Az új jelölésnek az az alapja, hogy az egyetlen fő mondatrész az állítmány, és az alany is ennek van alárendelve!
Ági ha boltban vásárol. Ági ha boltban kenyeret vásárol.
Iskolába hív a csengő.
|
Az iskolában tanulok.
| |
(Még nem vagyunk ott, most megyünk oda.)
|
(Már bent vagyok az épületben.)
|
Á Á
↓ ↓ ↓ ↓ ↓
A Hh A Hh T
VII. Nyelvhelyesség
-ba, -be vagy -ban, -ben
A képes helyhatározó
I. Fogalma
Csak gondolatainkban létező helyet jelöl (álmomban, képzeletben, szívemben …).
II. Jelölése
a) A mondatban:
khképes helyhatározó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis kh betűt írunk)
b) Szerkezeti rajzban / ágrajzban: Hkh
III. Kérdései
- Hol? Honnan? Hová? Merre? Meddig?
V. Határozós szerkezet
Határozó + ige: álmában találkoztak Határozó + igenév: szeretné a szívébe zárni
VI. Kifejezőeszközei
Ugyanazok, mint a helyhatározóé.
VII. Mondatelemzés (régi jelölés)
khA szívemben őrzöm az emlékedet. [én]
A ⇌ Á
↓ ↓
Hkh T
VII. Mondatelemzés (új jelölés)
khA szívemben őrzöm az emlékedet. [én]
Á
↓ ↓ ↓
A Hkh T
Az időhatározó
cselekvés, történés, létezés idejét, időtartamát határozza meg
(időtartam = mettől meddig tart a cselekvés)
II. Jelölése
a) A mondatban:
iidőhatározó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis i betűt írunk)
b) Szerkezeti rajzban / ágrajzban: Hi
III. Kérdései
- Mikor Mióta? Meddig?
IV. Az időhatározó hármas irányultsága
Mióta? Mikor? Meddig? Mikorra?
Meddig? Mennyi ideig?
V. Határozós szerkezet
Határozó + ige: télen síelünk, kedden találkozunk Határozó + igenév: szeretnék vasárnap pihenni
VI. Kifejezőeszközei
1.) Ragos névszó Mióta?
-tól, -től: januártól, csütörtöktől
Mikor?
-ban, -ben: januárban, szeptemberben
-on, -en, -ön: nyáron, télen, őszön
-kor: ötkor, akármikor, karácsonykor Meddig?
-ra, -re: januárra, szeptemberre
-ig: januárig
2.) Névutós névszó
alatt: január alatt
|
után: január után
| |
előtt: január előtt
|
hosszat: január hosszat
| |
körül: január körül
|
át: januáron át
| |
túl: januáron túl
|
keresztül: januáron keresztül
| |
óta: január óta
|
múlva: egy év múlva
| |
közben: szeptember óta
|
fogva: mától fogva
| |
kezdve: holnaptól kezdve
|
táján: karácsony táján
| |
folyamán: a tanév folyamán
|
3.) Határozószó
tavaly jövőre idén
|
ma tegnap holnap tegnapelőtt holnapután
|
reggel délben délután délelőtt este éjszaka
|
most rögtön mindjárt azonnal örökké hébe-hóba
|
ekkor, akkor valamikor semmikor akármikor néha mindig soha
|
4.) A személyes névmás határozóragos alakjai ettől, attól: ettől kezdve
eddig, addig: addig kell elkészíteni
5.) Kérdőszó
Mikor? Mióta? Meddig?
VII. Mondatelemzés (régi jelölés)
Ági ima vásárol.
|
Ági ha boltban ima kenyeret vásárol.
|
A ⇌ Á A ⇌ Á
↓ ↓ ↓ ↓
Hi Hh Hi T
VII. Mondatelemzés (új jelölés)
Ági ima vásárol. Ági ha boltban ima kenyeret vásárol.
Á Á
↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓
A Hi A Hh Hi T
Az eszközhatározó
cselekvés, történés, létezés eszközét, közbenjáróját, közreműködőjét határozza meg.
Ha valóságos eszköz nem is, de eszközhatározó lehet ember vagy képzeletbeli lény is, amikor az ő közreműködésével jön létre valami: Szakemberrel szereltettük föl a vízórát.
Az eszközhatározó nem mindig konkrét jelentésű szó! Lehet kézzel meg nem fogható vagy átvitt jelentésű is:
Sej, haj, dallal, jó vigasszal / Asztaltalan szómalaszttal / Keressük az igazságot. (József Attila)
II. Jelölése
a) A mondatban:
eeszközhatározó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis e betűt írunk)
b) Szerkezeti rajzban / ágrajzban: He
III. Kérdései
- Kivel? Mivel? Milyen eszközzel? Kinek a segítségével?
IV. Határozós szerkezet
Határozó + ige: tollal ír
Határozó + igenév: szeretne tollal írni
V. Kifejezőeszközei
1.) Ragos névszó
-val, -vel: ceruzával, ecsettel
-stul, -stül: lovastul, nyergestül
2.) Névutós névszó által: az információ által útján: pletyka útján jutott (a fülébe)
révén: a barátom révén megismerkedtünk
3.) A személyes névmás határozóragos alakjai vele: velem íratja meg
4.) Határozószók valamivel, valakivel: valakivel elküldte bárkivel: bárkivel elküldené
akárkivel: akárkivel nem küldené el
5.) Névmások
ezzel, azzal: ezzel festette
6.) Kérdőszó
Kivel? Mivel?
Zsuzsi eporszívóval takarított.
A ⇌ Á
↓
He
Zsuzsi eporszívóval takarította ki ha szobájában a szőnyeget.
A ⇌ Á
↓ ↓ ↓
He Hh T
VII. Mondatelemzés (új jelölés)
Zsuzsi eporszívóval takarított.
Á ↓ ↓
A He
Zsuzsi eporszívóval takarította ki ha szobájában a szőnyeget.
Á
↓ ↓ ↓ ↓
A He Hh T
A társhatározó
cselekvő társát adja meg.
Nyelvtani értelemben társ nemcsak élőlény lehet, hanem egy tárgy is.
IPoddal sétál
II. Jelölése
a) A mondatban:
ttárshatározó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis t betűt írunk)
b) Szerkezeti rajzban / ágrajzban: Ht
III. Kérdései
- Kivel? Mivel? Kivel együtt? Mivel együtt?
IV. Határozós szerkezet
Határozó + ige: a barátnőmmel megyek (moziba) Határozó + igenév: velem (szokott) üzenni
V. Kifejezőeszközei
1.) Ragos névszó
-val, -vel: a festővel érkezett
2.) Névutós névszó révén: a barátja révén értesült
3.) A személyes névmás határozóragos alakjai vele: veletek érkezem
4.) Határozószó valamivel, valakivel: valakivel megbeszéltem bárkivel: bárkivel szerepelek
akárkivel: akárkivel nem állok szóba
5.) Névmások
ezzel, azzal: ezzel együtt vettem
6.) Kérdőszó Kivel? Mivel?
Az édesapa ta fiával játszik.
A ⇌ Á
↓
Ht
Az édesapa ieste imindig ta fiával játszik.
A ⇌ Á
↓ ↓ ↓
Hi Hi Ht
VII. Mondatelemzés (új jelölés)
Az édesapa ta fiával játszik.
Á ↓ ↓
A Ht
Az édesapa ieste imindig ta fiával játszik.
Á
↓ ↓ ↓ ↓
A Hi Hi Ht
A módhatározó
cselekvés, történés, létezés módját határozza meg.
II. Jelölése
a) A mondatban: mmódhatározó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis m betűt írunk)
b) Szerkezeti rajzban / ágrajzban: Hm
III. Kérdései
- Hogyan? Miképpen? Mi módon?
IV. Határozós szerkezet
Határozó + ige: lázasan fekszik
Határozó + igenév: sietve elköszönt
V. Kifejezőeszközei
1.) Ragos névszó
-an, -en: szépen énekel, ügyesen dolgozik
-ul, -ül: hanyagul ír, rendetlenül öltözködik
-val, -vel: szorgalommal és felelősséggel dolgozik
-képpen: különbözőképpen beszélnek
-n: drágán ad
-lag, -leg: tettleg bántalmaz
-ból, -ből: szívből nevet
2.) Névutós névszó nélkül: hiba nélkül teljesít szerint: szó szerint megtanulta
alapján: a megbeszéltek alapján jár el
3.) Határozói igenév átgondolva végezte el
4.) Határozószó biztosan: biztosan tartja a kezében fennen: fennen hirdeti mezítláb: mezítláb sétál így, úgy: így válaszol gyalog: gyalog közlekedik vaktában: vaktában indul neki bárhogyan: bárhogyan ítélhet akárhogyan: akárhogyan válaszolhat valahogyan: valahogyan megoldja
5.) Kérdőszó
Hogyan? Miképpen?
Ági mszorgalmasan tanul. Ági mszorgalmasan tanul ha szobában ta testvérével.
A
|
⇌
|
Á A
|
⇌ Á
|
↓
|
↓ ↓ ↓
| ||
Hm
|
Hm Hi Ht
|
VII. Mondatelemzés (új jelölés)
Ági mszorgalmasan tanul. Ági mszorgalmasan tanul ha szobában ta testvérével.
Á Á
↓ ↓
|
↓ ↓ ↓ ↓
| |
A Hm
|
A Hm Hi Ht
|
A tekintethatározó
Azt fejezi ki, hogy az állítmánnyal kifejezett megállapítás milyen szempontból (milyen tekintetben) érvényes.
II. Jelölése
c) A mondatban:
tetekintethatározó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis te betűt írunk)
d) Szerkezeti rajzban / ágrajzban: Hte
III. Kérdései
- Milyen tekintetben? Milyen szempontból?
IV. Határozós szerkezet
Határozó + állítmány: méretre jó
V. Kifejezőeszközei
1.) Ragos névszó
-ra, -re: foglalkozására nézve, látszatra gyenge
-ban, -ben: pénzben szűkölködik
-lag, -leg: szakmailag kifogástalan, anyagilag megéri
- nak, -nek: szépnek szép, újnak új
2.) Névutós névszó szerint: képességei szerint teljesít
tekintetében: a részletek tekintetében megállapodtunk kapcsán: kérése kapcsán intézkedtünk képest: kezdőhöz képest jól vezetsz
nézve: foglalkozására nézve orvos
3.) Főnévi igenév indulni indulhatunk
4.) Határozószó alapjában: alapjában nem rossz lényegében: lényegében elégedett vagyok általában: általában igazad van
5.) Névmás ebben, abban: ebben egyetértünk
6.) Kérdőszó
Milyen tekintetben? Milyen szempontból?
Ági teképességei szerint tanul.
A ⇌ Á
↓
Hte
Ági teképességei szerint mszorgalmasan tanul ha szobában ta testvérével.
A ⇌ Á
↓ ↓ ↓ ↓
Hte Hm Hi Ht
VII. Mondatelemzés (új jelölés)
Ági teképességei szerint tanul.
Á
↓ ↓
A Hte
Ági teképességei szerint mszorgalmasan tanul ha szobában ta testvérével.
Á
↓ ↓ ↓ ↓ ↓
A Hte Hm Hi Ht
Az állapothatározó
Megmutatja, hogy egy személy vagy dolog milyen állapotban van. (álmában látta)
Kifejezi azokat a személytől vagy dologtól független külső társadalmi, időjárási viszonyokat, körülményeket, amelyek között a cselekvés, történés végbemegy.
(az eső ellenére elmentek kirándulni)
Kifejezi valamilyen funkcióban való szereplést, vagy funkcióba jutást.
(tanárként dolgozik)
II. Jelölése
a) A mondatban:
áállapothatározó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis á betűt írunk)
b) Szerkezeti rajzban / ágrajzban: Há
III. Kérdései
- Hogyan? Miképpen? Milyen állapotban?
IV. Határozós szerkezet Határozó + ige: vidáman játszik
Határozó + igenév: mosolyogva köszönt
V. Kifejezőeszközei
1.) Ragos névszó
-an, -en: fáradtan érkezett
-ban, ben: jómódban él
2.) Névutós névszó nélkül: kéz- és lábtörés nélkül érkezett meg
3.) Határozószó egyedül: egyedül van hanyatt: hanyatt fekszik
4.) Határozói igenév sírva lépett be
5.) Kérdőszó
Hogyan? Miképpen?
Ági áfáradtan érkezett meg.
|
Ági áfáradtan érkezett meg ha táborból ivasárnap.
|
A ⇌ Á
|
A ⇌ Á
|
↓
|
↓ ↓ ↓
|
Há
VII. Mondatelemzés (új jelölés)
|
Há Hh Hi
|
Ági áfáradtan érkezett meg.
|
Ági áfáradtan érkezett meg ha táborból ivasárnap.
|
Á Á
↓ ↓
|
↓ ↓ ↓ ↓
| ||
A Há
|
A Há Hh Hi
|
A számállapot határozó
Az alanyban, tárgyban, illetve az egyéb mondatrészekben megjelölt személyek mennyiségére mutat rá.
II. Jelölése
c) A mondatban:
száállapothatározó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis szá betűt írunk)
d) Szerkezeti rajzban / ágrajzban: Hszá
III. Kérdései
- Hányan?
IV. Határozós szerkezet
Határozó + ige: vidáman játszik Határozó + igenév: mosolyogva köszönt
V. Kifejezőeszközei
1.) Ragos névszó
-n: hárman jöttek
-an, -en: százan voltak
-ban, -ben: hármasban teázunk
-nként: páronként álljatok be a sorba
2.) Névutós névszó körül: kétszáz körül lehet a látogatók száma
3.) Határozószó mindannyian: mindannyian eljöttek valamennyien: valamennyien hiányoznak többen: többen sérelmezték
VII. Mondatelemzés (régi jelölés)
száHúszan jöttek el ia születésnapomon ivasárnap. [ők]
A ⇌ Á
↓ ↓ ↓ Hszá Hi Hi
VII. Mondatelemzés (új jelölés)
száHúszan jöttek el ia születésnapomon ivasárnap. [ők]
Á
↓ ↓ ↓ ↓
A Hszá Hi Hi
Az okhatározó
A cselekvés, történés, létezés okát mutatja meg.
II. Jelölése
a) A mondatban:
ookhatározó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis o betűt írunk)
b) Szerkezeti rajzban / ágrajzban: Ho
III. Kérdései
- Kiért? Miért? Ki miatt? Mi okból?
IV. Határozós szerkezet
Határozó + ige: h
Határozó + igenév: sz
V. Kifejezőeszközei
1.) Ragos névszó
-ért: az őszinteségéért becsüljük
-ból, -ből: lustaságból maradt itthon
-tól, -től: elsápadt a haragtól
-ba, -be: belevakul az olvasásba
-ban, -ben: dúl-fúl mérgében
2.) Névutós névszó miatt: betegség miatt zárva
3.) A személyes névmás határozóragos alakja azért: azért mondta
4.) Határozószó emiatt, amiatt: amiatt kapta a büntetést
5.) Kérdőszó
Kiért? Miért?
VII. Mondatelemzés (régi jelölés)
Az üzlet obetegség miatt zárva . Az üzletet itegnap obetegség miatt zárták be. [ők]
A ⇌ Á [A] ⇌ Á
↓ ↓ ↓ ↓
Ho T Hi Ho
VII. Mondatelemzés (új jelölés)
Az üzlet obetegség miatt zárva . Az üzletet itegnap obetegség miatt zárták be. [ők]
Á Á
↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓
A Ho [A] T Hi Ho
A célhatározó
A cselekvés, történés, létezés célját mutatja meg.
II. Jelölése
a) A mondatban:
ccélhatározó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis c betűt írunk)
b) Szerkezeti rajzban / ágrajzban: Hc
III. Kérdései
- Kiért? Miért? Minek? Mi célból? Mi végett?
IV. Határozós szerkezet Határozó + ige: ötösért tanul Határozó + igenév: elutazott üdülni
V. Kifejezőeszközei
1.) Ragos névszó
-ért: elismerésért dolgozik
-ra, -re: védelmére kel
2.) Névutós névszó céljából: utazás céljából vásárol (jegyet) érdekében: a tisztaság érdekében takarít
végett: a környezetvédelem végett gyűjti (az elemet)
3.) A személyes névmás határozóragos alakja azért: azért tanul
érte: érte dolgozik
4.) Határozószó semmiért: a semmiért vállalta akármiért: akármiért tette meg valamiért: alamiért mindig visszajön evégett: evégett tanult szorgalmasan
5.) Kérdőszó
Kiért? Miért?
VII. Mondatelemzés (régi jelölés)
Hc
VII. Mondatelemzés (új jelölés)
|
He Hc Hh
|
↓ ↓
|
↓ ↓ ↓ ↓
| |||
A Hc
|
[A] He Hc Hh
|
A részeshatározó
A cselekvés, történés, létezés kinek az érdekében, kinek a számára megy végbe.
II. Jelölése
a) A mondatban:
rrészeshatározó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis r betűt írunk)
b) Szerkezeti rajzban / ágrajzban: Hr
III. Kérdései
- Kinek? Minek? Kinek a részére?
IV. Határozós szerkezet
Határozó + ige: a gyerekeknek vásárol
Határozó + igenév: szeretnék a gyerekeknek vásárolni
Határozó + létige = birtoklást kifejező szerkezet: a gyerekeknek van (játéka)
V. Kifejezőeszközei
1.) Ragos névszó
-nak, -nek: a kutyának adja
2.) Névutós névszó részére: a barátom részére (hozom el)
számára: édesanyám számára (készítem)
3.) A személyes névmás határozóragos alakja neki: neki érkezett
4.) Határozószó valakinek: valakinek veszem
senkinek: senkinek sem adom oda
5.) Kérdőszó Kinek? Minek?
VII. Mondatelemzés (régi jelölés) A szülők ra gyerekeknek vásárolnak.
A ⇌ Á
↓
Hr
A szülők ra gyerekeknek vásárolnak ruhákat és játékokat ha boltban.
[A] ⇌ Á
↓ ↓ ↓ ↓
Hr T T Hh
VII. Mondatelemzés (új jelölés) A szülők ra gyerekeknek vásárolnak.
Á
↓ ↓
A Hr
A szülők ra gyerekeknek vásárolnak ruhákat és játékokat ha boltban.
Á
↓ ↓ ↓ ↓ ↓
[A] Hr T T Hh
A számhatározó
A cselekvés, történés, létezés gyakoriságát, időbeli ismétlődését fejezi ki.
II. Jelölése
a) A mondatban:
szszámhatározó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis sz betűt írunk)
b) Szerkezeti rajzban / ágrajzban: Hsz
III. Kérdései
- Hányszor? Hányadszor?
IV. Határozós szerkezet
Határozó + ige: hatszor olvastam el, százszor mondtam már
Határozó + igenév: szeretném többször elolvasni
V. Kifejezőeszközei
1.) Ragos névszó
-szor, -szer, ször: hatszor, százszor, sokszor, néhányszor
-szorra, -szerre: negyedszerre sikerült
-nként: százanként köti össze
2.) Névutó ízben: másodízben jártam nála
3.) Határozószó: elvétve: elvétve hiányzik gyakran: gyakran kérdez
akárhányszor: akárhányszor kéred (nem kaphatod meg) valahányszor: valahányszor látlak(mindig eszembe jut a múlt) bármennyiszer: bármennyiszer látlak (mindig örülök neked)
4.) Kérdőszó
Hányszor? Hányadszor?
VII. Mondatelemzés (régi jelölés)
Kata sztízszer olvasta el a leckét. Á
↓ ↓ ↓
A Hsz T
VII. Mondatelemzés (új jelölés)
Kata sztízszer olvasta el a leckét.
|
Á
|
↓ ↓ ↓
|
A Hsz T
Az eredethatározó
A cselekvés, állapot, dolog, kitől vagy mitől származik.
II. Jelölése
a) A mondatban:
ereredethatározó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis er betűt írunk)
b) Szerkezeti rajzban / ágrajzban: Her
III. Kérdései
- Honnan? Kitől? Mitől? Kiből? Miből?
IV. Határozós szerkezet
Határozó + ige: magból nő
Határozó + igenév: a nagyi után kell elnevezni
V. Kifejezőeszközei
1.) Ragos névszó
-ból, -ből: vízből jég lesz
-tól, -től: Petőfitől származik (az idézet)
-ról, -ről: egy tőről fakad
2.) Névutós névszó után: a nagyi után neveztek el közül: a lehetőségek közül választottam részéről: a tanulók részéről számos kérés érkezett
3.) A személyes névmás határozóragos alakja ebből, abból: belőle élt az iskola idején
ettől, attól: tőle származik az ötlet
4.) Határozószó innen, onnan: innen kerültek ki a győztesek
5.) Kérdőszó
Honnan? Kitől? Mitől? Kiből? Miből?
VII. Mondatelemzés (régi jelölés) VIII. Mondatelemzés (új jelölés)
A győztesek eraz osztályunkból kerültek ki .
A ⇌ Á Á
↓ ↓ ↓
Her A Her
Az eredményhatározó
Azt fejezi ki, hogy valaki vagy valami milyenné, mivé válik.
Az eredethatározó gyakran a cselekvés, történés kezdetét jelenti, a végére pedig az eredményhatározó utal. Együtt kettős határozót alkotnak.
Hetvenegy kilóról hatvan kilóra csökkent a testsúlya. Nehezen jut egyről a kettőre.
II. Jelölése
a) A mondatban: ederedményhatározó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis ed betűt írunk)
b) Szerkezeti rajzban / ágrajzban: Hed
III. Kérdései
- Kivé? Mivé? Milyenné? Minek?
IV. Határozós szerkezet
Határozó + ige: vízzé válik
Határozó + igenév: kétfelé kell vágni
V. Kifejezőeszközei
1.) Ragos névszó
-vá, -vé: jéggé fagy
-nak, -nek: felelősnek választ
-ba, -be: koszorúba köt
2.) Határozószó kétfelé: kétfelé kell vágni
ízzé-porrá: ízzé-porrá zúz
3.) Névmás ezzé, azzá: azzá válik (amivé akarom)
4.) Kérdőszó
Kivé? Mivé? Milyenné? Minek?
VII. Mondatelemzés
Péter ha főiskolán ertanulóból edtanárrá vált .
A ⇌ Á
↓ ↓ ↓
Hh Her Hed
A fok-mérték határozó
- Fokhatározó:
Hozzávetőlegesen, megközelítőleg határozza meg az állítmánnyal kifejezett cselekvés, történés, tulajdonság fokát, erősségét.
- Mértékhatározó:
Pontosabban, számokkal, adatokkal kiegészítve határozza meg a cselekvés, tulajdonság, mennyiség mértékét.
II. Jelölése
a) A mondatban:
f-mfok- mérték határozó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis f-m betűt írunk)
b) Szerkezeti rajzban / ágrajzban: Hf-m
III. Kérdései
- Mennyire? Mennyivel? Milyen fokban? Milyen mértékben?
IV. Határozós szerkezet
Határozó + állítmány: bőrig ázik
Határozó + más mondatrész: kérve kér
V. Kifejezőeszközei
1.) Ragos névszó
-ig: színültig tele van
-an, -en: túlságosan szigorú
-val, -vel: egy árnyalattal sötétebb
-ként: cseppenként
-ra, -re: arasznyira
2.) Névutós névszó
felül, alul: erején felül
mérten: képességeihez mérten
3.) Névmás ennyire, annyira: annyira félek!
4.) Határozószó
alig: alig ismeri
egészen: egészen új
kissé: kissé félénk
jócskán: jócskán túlnőtt
5.) Kérdőszó
Mennyire? Mennyivel?
VII. Mondatelemzés (régi jelölés) VIII. Mondatelemzés (új jelölés)
A ruha f-megy árnyalattal sötétebb lett ia mosás után.
A ⇌ Á Á
↓ ↓ ↓ ↓ ↓
Hf-m Hi A Hf-m Hi
A hasonlító határozó
I. Fogalma
Azt a személyt vagy dolgot határozza meg, amelyhez hasonlítunk valamit.
II. Jelölése
a) A mondatban:
hshasonlító határozó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis hs betűt írunk)
b) Szerkezeti rajzban / ágrajzban: Hhs
III. Kérdései
- Kinél? Minél? + középfokú melléknév vagy névmás, vagy valamely mint-tel kapcsolt szófaj
IV. Határozós szerkezet
Határozó + középfokú névszói Á: jobbnál jobb
V. Kifejezőeszközei
1.) Ragos névszó
-nál, -nél: magasabb a barátjánál
2.) Névmás nálam: nálam rosszabb minél: minél hamarabb
annál: annál jobb
3.) Mint-tel kapcsolt hasonlító határozó édesebb, mint a méz
4.) Kérdőszó
Kinél? Minél?
VII. Mondatelemzés (régi jelölés)
Péter magasabb hsa barátjánál.
A ⇌ Á
↓
Her
VII. Mondatelemzés (új jelölés)
Péter magasabb hsa barátjánál.
Á
↓ ↓
A Her
Az állandó határozó / vonzathatározó
I. Fogalma
Bizonyos igék vagy melléknevek vonzata. A velük nyelvtani viszonyban lévő névszók hasonló jelentés kifejezésére állandóan ugyanazt a ragot vagy névutót kapják.
II. Jelölése
a) A mondatban:
állállandó határozó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis áll betűt írunk) vállandó határozó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis v betűt írunk)
b) Szerkezeti rajzban / ágrajzban:
Háll / Hv
III. Kérdései
- Saját kérdései nincsenek.
- Az állandó / vonzathatározóra rákérdezni csak az alakját mutató kérdőszóval lehet. Sokszor nevetek rajta. Kérdése: Kin nevetek?
IV. Kifejezőeszközei
Általánosan használatos kérdése, kifejezőeszköze nincs. Ragjai, névutói megegyeznek más határozókéival.
V. Vonzatai Sok igénk, névszónk alkot állandó kifejezést ugyanazzal a raggal, névutóval
(felel valakiért, hisz valamiben), ezeknél vonzat alakult ki az alaptag és a meghatározó tag között. Ezeket nevezzük állandó / vonzathatározós szerkezeteknek.
(Büszke vagyok a fiamra; Hittem neked; Áldozok időt rá.)
_ . _ . _ . _ . _ . _ . _ . _ . _ . _ . _ . _ . _ . _ . _ . _ . _ . _ . _ . _ . _ . _ . _ . _ . _ . _ . _ . _ . _ . _ . _ . _
A határozók rendszere
I. Helyféle határozók
| |
helyhatározó
|
- előzményhatározó, tartamhatározó, véghatározó
|
képes helyhatározó
II. Időféle határozók
|
- előzményhatározó, tartamhatározó, véghatározó
|
időhatározó
|
- előzményhatározó, tartamhatározó, véghatározó
|
számhatározó
III. Módféle határozók
|
- tartamhatározó
|
okhatározó
|
- előzményhatározó
|
módhatározó
|
- tartamhatározó
|
eszközhatározó
|
- tartamhatározó
|
fok- és mértékhatározó
|
- tartamhatározó
|
tekintethatározó
|
- tartamhatározó
|
célhatározó - véghatározó
IV. Állapotféle határozók
eredethatározó - előzményhatározó
állapothatározó
számállapot-határozó
társhatározó - tartamhatározó
eredményhatározó - véghatározó
V. Állandó határozó / vonzathatározó
állandó határozó / vonzathatározó
VI. Egyéb állandó határozói jellegű határozók hasonlító határozó - tartamhatározó
részeshatározó - véghatározó
_________________________________________________________________________________
A jelző
I. Fogalma
A legfontosabb szerepe a mondatban, hogy pontosítja a közleményt.
II. Jelölése jelző (pontozott vonallal húzom alá)
III. Jelzős szószerkezet jelző + jelzett szó
IV. Fajtái
- minőségjelző
- mennyiségjelző
- birtokos jelző
- értelmező jelző
A minőségjelző
I. Fogalma
Az alaptag jelentését pontosabbá teszi: megmutatja annak valamilyen tulajdonságát (alakját, színét, nagyságát …).
II. Jelölése
a) Mondatban:
mi minőségjelző (pontozott vonallal húzom alá, elé egy kis mi betűt írok)
b) Szerkezeti rajzban
Jmi
III. Kérdése
Milyen? Miféle? Mekkora?
IV. Kifejezőeszközei
1.) melléknév:
a nagy lárma, poros föld,
2.) melléknévi igenév: a csörrenő kard, a pörkölt hallal, a megkötendő béke;
3.) melléknévi névmás: ilyen vad, ekkora hangzavart, másféle papír;
4.) főnév:
arany nyaklánc, Pista bácsi, Mecsek hegység
V. Mondatelemzés
miSzikrázó inapsütésben kezdődött a vitorlásverseny.
Régi jelölés Új jelölés
A ⇌ Á Á
↓ ↓ ↓
Hi A Hi
↓ ↓
Jmi Jmi
A kijelölő jelző
Több személy vagy dolog közül egyet kijelöl.
II. Jelölése
a) Mondatban:
kjkijelölőjelző (pontozott vonallal húzom alá, elé egy kis kj betűt írok)
b) Szerkezeti rajzban
Jkj
III. Kérdése
Melyik? Hányadik?
IV. Kifejezőeszközei
1.) melléknév (-ik toldalékkal):
az egyik asztal, a magasabbik őr 2.) sorszámnév: második katonát, első helyezés;
3.) főnévi mutató névmás:
azzal a pénzzel, ebben a városban.
V. Egyéb tulajdonsgai
1.) A kijelölő jelző felveszi a jelzett szó ragját:
Azt a világos kiflit kérem! Erről a dologról ne vitatkozzunk!
2.) 2. A rag elmarad, ha a jelzett szó ragtalan, vagyis mindkettőnek nulla ragja van: Ez a kislány szépen énekel.
3.) 3. A kijelölő jelző után álló különírt névutót meg kell ismételni: E mögött a ház mögött már parkosítanak.
VI. Mondatelemzés
miA második iemeleten állt meg a lift.
Régi jelölés
|
Új jelölés
|
A ⇌ Á Á
↓
|
↓ ↓
| |||
Hh
|
A Hh
| |||
↓
|
↓
| |||
Jkj
|
Jkj
|
A mennyiségjelző
Az alaptagban foglalt tartalom számát, mennyiségét jelöli meg.
II. Jelölése
a) Mondatban:
memennyiségjelző (pontozott vonallal húzom alá, elé egy kis me betűt írok)
b) Szerkezeti rajzban Jme
III. Kérdése
Hány? Mennyi?
IV. Kifejezőeszközei
1.) határozott tő- és törtszámnév:
két katonája, negyed hétkor;
2.) határozatlan számnév:
sok átutazó, kevesebb hiba;
3.) -nyi képzős melléknév:
tengernyi lakos, csipetnyi só;
4.) főnév: láda krumplit, (két) véka aranyért;
5.) számnévi névmás:
annyi szív, ennyi kívánság.
V. Mondatelemzés
meRengeteg szurkoló gyűlt össze ha stadionban.
Régi jelölés Új jelölés
A ⇌ Á Á
↓ ↓ ↓ ↓
Jme Hi A Hi
↓
Jme
A birtokos jelző
Az alaptagban megnevezett személy vagy dolog birtokosát nevezi meg.
II. Jelölése
a) Mondatban:
bbirtokosjelző (pontozott vonallal húzom alá, elé egy kis b betűt írok)
b) Szerkezeti rajzban
Jb
III. Kérdése
Kinek a …? Minek a ….?
IV. Kifejezőeszközei
1.) főnév ragtalanul vagy -nak, -nek raggal:
a hír mécse, síromnak a halmán;
2.) főnévként használt más névszó: a tizenkettő osztói, a fehér ellentéte;
3.) főnévi névmás:
az önök képviselője, a te harisnyád.
V. Mondatelemzés
hAz edzésen eltört bPéter lába.
Régi jelölés
|
Új jelölés
|
A ⇌ Á Á
↓
|
↓
|
↓ ↓
| |||
Jme
|
Hi
|
A Hh
| |||
↓
| |||||
Jb
|
Az értelmező jelző
A jelzett szó után állva utólag pontosítja, értelmezi annak jelentését.
Beszédben szünettel, írásban legtöbbször vesszővel különítjük el a jelzett szótól.
A hátravetett jelző mindig felveszi a jelzett szó toldalékát.
II. Jelölése
a) Mondatban:
éértelmező jelző (pontozott vonallal húzom alá, elé egy kis é betűt írok)
b) Szerkezeti rajzban
Jé
III. Kérdése
Nincs saját kérdése
V. Mondatelemzés
Vegyél kenyeret, éfrisset! [te]
Régi jelölés Új jelölés
[A] ⇌ Á Á
↓ ↓ ↓
T [A] T
↓ ↓
Jé Jé
Vegyél kenyeret, éfrisset, finomat, ropogósat! [te]
Régi jelölés Új jelölés
[A] ⇌ Á Á
↓ ↓ ↓
T [A] T
↓ ↓
Jé Jé
_________________________________________________________________________________
A mondat
I. Fogalma
A szavakból és toldalékokból szerkesztett mondat a kommunikációs folyamat láncszemnyi egysége, amely közöl, kifejez a partner számára valamit vagy befolyásolja őt.
II. A mondatok csoportosítása
A) A beszélő szándéka szerint
1.) Kijelentő mondat tartalma: megállapít, közöl valamit mondatvégi írásjel: pont
2.) Kérdő mondat tartalma: tudakozódás, érdeklődés mondatvégi írásjel: kérdőjel fajtái:
a) eldöntendő kérdés:
- a válasz rá igen vagy nem
Megyünk holnap kirándulni?
b) kiegészítendő kérdés:
- a válasz egy újabb információ. Mikor megyünk kirándulni?
3.) Felszólító mondat tartalma: a beszélő akaratát, parancsát, kérését, tanácsát, buzdítását fejezi ki mondatvégi írásjel: felkiáltójel
4.) Felkiáltó mondat tartalma: a beszélő érzelmeit, indulatait fejezi ki mondatvégi írásjel: felkiáltójel
5.) Óhajtó mondat tartalma: vágyat, kívánságot fejez ki, melyre legtöbbször a feltételes módú igealak utal mondatvégi írásjel: felkiáltójel
B) Logikai minősége szerint
1.) Tagadó mondat:
- tagadó vagy tiltószót tartalmaz nem, ne, sem, se
Nem megyünk moziba.
2.) Állító mondat:
- tartalmában a beszélő biztos, és nem tartalmaz tagadó vagy tiltó szavakat Holnap moziba megyünk.
C) Szerkezete szerint
1.) Egyszerű mondat - egy közlést tartalmaz fajtái a szerkesztettségéi fok szerint:
a) tagolt mondat
- teljes szerkezetű:
alanyi és állítmányi részre bontható tő:
csak alanyt és állítmányt tartalmaz bővített:
az alanyon és állítmányon kívül más bővítményeket is tartalmaz (tárgy, határozó, jelző) - hiányos szerkezetű: hiányzik az alany vagy az állítmány, vagy akár mindkét fő mondatrész is, de a szövegkörnyezet alapján kikövetkeztethetőek
b) tagolatlan mondat
Többnyire egy mondatszóból (Jaj!), egy viszonyszóból (És?) vagy egy megszólításból (Pityu!) áll.
2.) Összetett mondat - két vagy több közlést tartalmaz
a) Mellérendelő mondat
- kapcsolatos
- ellentétes
- választó
- magyarázó
- következtető
b) Alárendelő mondat
- alanyi - állítmányi
- tárgyi
- határozói
- jelzői
EGYSZERŰ MONDAT
|
ÖSSZETETT MONDAT
| ||||
tagolt
|
tagolatlan
|
mellérendelő
|
alárendelő
| ||
t
|
eljes
|
hiányos
| |||
tő
|
bővített
|
III. A mondat jelentése, a szórend és a hangsúly
1.) A szokásos szórend
A mondat jelentése a szavak sorrendjétől függ.
A kiemelni, hangsúlyozni kívánt információ kerül előre – beszédben nagyobb nyomatékkal ejtjük.
Tegnap voltunk moziban Katával. (Nem ma.)
Moziban voltunk tegnap Katával. (Nem vásárolni, sétálni stb.)
Katával voltunk tegnap moziban. (Nem Zsuzsival…)
2.) A szokatlan szórend
A költői nyelvben találkozhatunk a megszokottól eltérő, meghökkentő szórenddel, amely a kiemelést, a figyelemfelhívást vagy a fokozást szolgálja.
Arany János így ír:
„Nem kiment belőle, bennszakadt a pára.”
„Mert hogyan lett volna nyerni reménységem?”
Szokásos szórend:
Nem ment ki belőle, hanem bennszakadt a pára. Hogyan remélhettem volna, hogy nyerek?
IV. A mondat jelentése és a mondatfajtáknak a szokásostól eltérő szerepe: Sokszor hatásos, figyelemkeltő, máskor egészen új jelentést ad a mondatfajtáknak a szokásostól eltérő használata.
Meg tetszene mondani, hány óra? (Kérdés formájú felszólítás.)
Leviszed a szemetet! (Kijelentés formájú, udvariatlan felszólítás.)
Ugye, hogy meg tudtad oldani a feladatot?(Kérdés formájú kijelentés vagy felkiáltás.)
Boldog névnapot! (Felkiáltás formájú óhajtás.)
Mekkora a hajad? (Kérdés formájú felkiáltás.)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése