Nyelvtan feladatok

2020. 05. 11. Mondatelemzés


Másold le és jelöld a mondatokban a tanultak alapján az alanyt- állítmányt- határozót aláhuzással. (Segitség a videóban! A mondatok után!)
Határidő: 2020. Május 15. Péntek

1.Vasárnap Károly betért egy étterembe ebédelni.
Mit állítok? - betért  ( állítmány)
Ki? - Károly  (alany)
Mikor tért be? - vasárnap ( időhatározó)
Hová tért be? - egy étterembe-  ( helyhatározó)
Mi célból?  ebédelni ( célhatározó)

2.Tegnap Ibolya lövése telibe találta a kapufát.
állítmány: találta
alany: lövése
tárgy( mit?) kapufát
birtokos jelző: ( kinek a...?) Ibolya
időhatározó : tegnap
módhatározó (Hogyan, mi módon?) : telibe

3. Az igazgató titkára társaságában Budapestre utazott.
Állítmány: utazott
Alany: igazgató
Helyhatározó: Budapestre
Társhatározó: (Kivel utazott? ) társaságában
Birtokos jelző: titkára

4. A tanár szeretetből figyelmezteti a diákot.
Állítmány: figyelmezteti
Alany: a tanár
Tárgy: a diákot
Okhatározó: ( Mi okból figyelmezteti) szeretetből
  

5. A rabló futásnak eredt.
Állítmány: eredt
Alany: rabló
Állandó határozó: futásnak

6. A házával szemben esténként egy vidám társaság szórakozik.
Állítmány: szórakozik
Alany: egy társaság
Minőségjelző: vidám
Időhatározó: esténként
Helyhatározó:a  házával  szemben ( szófaja: névutós főnév)

8. Bízvást remélhetjük az érettségi sikerét.
Állítmány: remélhetjük
Alany: (mi)
Tárgy: sikerét
Birtokos jelző: érettségi
Módhatározó: bízvást ( szófaja: határozószó)


________________________________________________________________

2020. 05. 04. Ismétlés,Teszt utolsó lehetőség

Eddig nagyon kevés érdemben kitöltött tesztet kaptam, adok egy utolsó lehetőséget a kitöltésre! (Már a másolási határidő is lejárt!)

Akinek nem lesz kitöltött tesztje annak szerdán hivatalosan is jár az egyes érdemjegy. Egy órai munkára és plussz egy a teszt kitöltésére! Ez számitásaim szerint kettő darab egyest jelent nyelvtanból! 

  Teszt: itt

__________________________________________

2020. április 27. Szövegértés

Olvasd el az alábbi cikket, (olvasmányt) és válaszolj a végén a kérdésekre!
Határidő: 2020. május 1. Péntek

A házimunka hamis valósága
2018.11.16.
A villamosmegálló, ahol a gyerekekkel ácsorogtunk, egy nagy építkezés mellett van. Olyan nagy az építkezés, hogy mellette még a munkások lakókonténerei is emeletesek. A konténerteraszon pihenő melósok nézelődtek és beszélgettek derűsen. Ukránul. Esetleg valami más szláv nyelven. Furcsa érzés volt odalent, a megállóban magunkra nézni, a filléres eleganciánkra: hát mi nem tudjuk felépíteni magunknak a házainkat?


                   
Ez az enyhe kellemetlen érzés hamar összekapcsolódott egy másik, otthoni élménnyel. Nem mintha otthon is vendégmunkások teregetnének ki helyettem, de ott is van egy közösség, amelynek a tagjai az elvégzendő fizikai munkákról nem nagyon vesznek tudomást, megnyugszanak abban, hogy valaki más megcsinálja.
Az a valaki más, jobb híján, én vagyok.
A következő sorok nem arról fognak szólni, hogy milyen jó lenne nekem, ha valaki más is kipucolná néha a vécét. Sokkal inkább arról a takarítás közben megszületett felismerésről, hogy mindannyiunknak sokkal jobb lenne, ha minden családtag magáénak érezné az otthon fenntartásához szükséges feladatokat, így a gyerekek otthon szereznének tapasztalatot a munkáról. Majdnem biztos vagyok benne, hogy nagyobb eséllyel mentjük meg akár a Földet is, ha a legkisebb közösségben, a családban megtanuljuk tisztelni a munkát. Minden munkát. Ha ezt nem tesszük, akkor kiszolgáltatottságba taszítjuk a gyerekeinket, a társadalmunkat, végül az egész világot.
Hamis valóságképet festünk, ha nem mutatjuk meg, mennyi idő, energia, tudás- és anyagigénye van a házi és ház körüli munkáknak.
Én magam is beleesem ebbe a hibába, amikor nem írom a magam javára mindezeket. A gyerekek pedig úgy érzik, nem éri meg beszállni a közösbe, mert nélkülük is megoldódik, és csak a maguk tevékenységeitől vennék el az időt. Rengeteg a tanulnivalójuk, sportolnak, zenélnek, felvételiznek, nem érnek rá egész szombaton szőlőt kötözni, tüzelőt hordani vagy ruhákat hajtogatni. Mi magunk tesszük megkerülhetővé számukra a szükséges feladatokat, és kondicionáljuk őket arra, hogy amin nem látszik meg, hogy ki csinálta, az nem annyira fontos, mint a szignált teljesítmény.
Amin nem látszik meg, hogy ki csinálta, azt majd más csinálja.
Pedig sok bajunk származik abból, hogy aránytalanul nagy jelentőséget tulajdonítunk az egyedi teljesítménynek, sőt sokszor magának az egyediségnek, teljesítmény nélkül. Holott a szükségletek nagy része – köztük azok is, amelyek igazán boldoggá tesznek – nem kötődnek egyéni képességekhez, tehetségekhez, mégis nagyon személyesek tudnak lenni.
A család ideális hely, hogy fontos tapasztalatokat szerezzenek a gyerekek arról, milyen is a munka. Például ki kell menni apával kerítést javítani. Az osztálytársak focizni mentek, kint kellemetlen, szeles idő van, a drót és a szerszámok fájdalmasan marnak a gyerekkézbe. Már éhes vagy, de nem mentek be, különben nem készültök el sötétedés előtt. Apa ássa az oszlopok helyét, feszíti a drótot, neked mondja, hova állj, mit adj oda. Az aktív önsajnálat és szenvedés lassan átvált figyelmes jelenlétbe. Már egyszerre együtt és egymás mellett dolgoztok. Beszélgettek kicsit, de a tevékenység elfoglalja a szavak helyét. Este, vacsoránál jóleső fáradtság és elégedettség tölt el. A hétfői fizika dolgozat, az a félreértés a barátoddal, hogy nem hívtak meg arra bulira, mindez elhalkul benned. Semmi nem oldódott meg, mégis túljutottál valamin, már máshol vagy. Épp olyan a vacsora, mint mindig, de most másképpen esztek együtt. Ez a munka öröme. Csak tapasztalatból tanulható. Pedig nem is érdekelt az a hülye kerítés.
Persze nem csak ilyen nagy „megcsináltam” munkaélmények adódnak. Átszövi az életet és személyessé teszi a tárgyakat, hogy azt a poharat már legalább százötvenszer törölted el. A testvéred pólója legalább négyszer ment át a kezeden mosás–teregetés–vasalás–hajtogatás során, mielőtt ma felhúzta, és fogalma sincs a láthatatlan ujjlenyomatokról. Szüleid elejtett, örömteli félmondatai, amelyek azt sugallják, hogy te is tényező vagy, lehet rád számítani.
De ha anyukám mindent megcsinál, amíg alszom, játszom vagy hegedűórám van, akkor nem fogom számításba venni, hogy mindez mibe kerül.
Ha mentesítenek minden következmény alól, amikor szétszórom a holmimat, kilocsolom a vizet, összekenem a padlót, hogyan várhatnánk, hogy később számításba vegyem a tetteim következményeit? Ha otthon sosem hajoltam le egy elhányt fél zokniért, miért jutna eszembe olyan munkára jelentkezni, amire nagyobb szükség van, mit amilyen jól fizet?
Egyáltalán, baj ez? Amíg találunk valakit, aki felszolgálja az ételt, dolgozik az építkezéseken, kell-e aggódnunk? Biztosan van a munkaerő-mozgásnak egy optimális mértéke. De nem gyengíti-e meg a közösséget, ha nincs meg az önellátás képességének tapasztalata? Nem válik-e kiszolgáltatottá, aki nem látja át, mitől működik a mindennapi élet? És nem utolsó sorban: nem boldogabb, kiegyensúlyozottabb-e az az ember, aki képes örömét lelni az anonim munkában, mint az, akit csak az individuális siker lakat jól?


Kérdések, ezekre kell válaszolni:
1)      Milyen tevékenység folyik a villamosmegálló mellett, ahol ácsorogtak a gyerekekkel?
2)      Milyen nyelven beszéltek a munkások az épitkezésen?
3)      Hogyan tudjuk megmenteni a földet az otthoni munkálatokkal?
4)      Miért a család az ideális hely a tapasztalatszerzéshez?
5)      Nálatok van-e olyan feladat, amit neked kell elvégezni a családban?
6)      Miben szoktál segteni otthon, sorolj fel legalább hármat!
7)      Mi az, amit Te is megtehetnél, de anyukád csinálja meg helyetted?
8)      Milyen munkát végzel szivesen a házimunkában és a házkörul?

__________________________________________

Felmérő teszt: Alany, Állítmány


2020. április 15.

A teszt kitöltése kötelező! Határidő: 2020. április 20. hétfő! 




Felmérő teszt kitöltés: itt

________________________________________________________________

Nyelvtanból nem fogunk venni új anyagot! Az eddig tanultakat szedjük  rendszerbe. Nem lesznek ismeretlenek számotokra a leírtak! 

 
A feladat az, hogy az itt megjelenített anyagot másold le egy füzetbe!  

Legkésőbb 2020. április 30-ig kérem, de igyekezz a feladattal, mert 2-3 hét múlva (2020. április közepén) várható, hogy készítek hozzá egy felmérő tesztet. 

Amikor készen vagy egy-egy résszel pl.: lemásoltad az alanyt, fotózd le, küld el nekem email-ben vagy facebookon, privát üzenetben! Erre is vonatkozik az olvashatóság és a névvel ellátott iromány! :)))
e-mail: maosztaly@gmail.com

Addig is, figyeld a gyakorló teszteket! Itt ezen az oldalon fogod megtalálni őket. Ez segít majd a leírtakat átültetni a gyakorlatba! 

<Ez az anyagrész egy elég fontos téma, ezért sok nehézségtől kímélheted meg magad, ha ezt nem kommantod el és becsületesen lemásolod, megtanulod alkalmazni a leírtakat! Ehhez próbálok majd sok-sok segédanyagot is biztosítani számotokra! > 

JÓ TANÁCS: Használj színest, különböző kiemeléseket

sortöréseket 

ésneegybefüggőszövegkéntmásolj! :))))

Jó tanulást, másolást!


Az alany


I.     Fogalma
Az a mondatrész, amelyről az állítmánnyal megállapítunk valamit.

II.  Kérdése
Ki? Mi? Kik? Mik? + állítmány

III.  Jelölése

a) A mondatban:  alany 
(egy vonallal húzzuk alá)
b)  Szerkezeti rajzban / ágrajzban:  A (nagy A betű)

IV.  Jellegzetes szófaja

Rag nélküli főnév, főnévi igenév vagy bármilyen más szófajú szó, de mindig főnévi értelemben.

Péter olvas.                       (főnév) 
Én írok.                         (személyes névmás) Ki beszél?                      (kérdő névmás)
    Mindenki figyeljen!         (általános névmás)
    Egy jaj hallatszott.           (felkiáltószó)

 V. Az elemzés menete Péter olvas.
-          Mit állítunk?
-          Olvas. Ez az állítmány, két vonallal húzom alá. -     Ki olvas? (Ki + állítmány!!!!!!!!!!)
-          Péter. Ez az alany, egy vonallal húzom alá.

Nem süt a nap.
-          Mit állítunk?
-          Nem süt. Ez az állítmány, két vonallal húzom alá. -            Mi nem süt? (Mi + állítmány!!!!!!!!!!)
-          A nap. Ez az alany, egy vonallal húzom alá.

Zoli várni fog.
-          Mit állítunk?
-          Várni fog. Ez az állítmány, két vonallal húzom alá.
-          Ki fog várni? (Ki + állítmány!!!!!!!!!!)
-          Zoli. Ez az alany, egy vonallal húzom alá.

Zsuzsi is kért volna sütit.
-          Mit állítunk?
-          Kért volna. Ez az állítmány, két vonallal húzom alá. 
-          Ki kért volna? (Ki + állítmány!!!!!!!!!!)
-          Zsuzsi. Ez az alany, egy vonallal húzom alá.

             
 V. Fajtái

1.) Határozott alany

a) Fogalma:
                           Pontosan tudjuk, hogy kire vagy mire vonatkozik az alany.
(Péter ma ötöst kapott az iskolában.)

2.) Határozatlan alany

a)      Fogalma:
-   Nem tudjuk, vagy nem akarjuk pontosan megnevezni.
b)     Kifejezőeszközei:
-          főnévi határozatlan névmás 
     (Valaki kitörte az ablakot.) 
            T/3. személyű igealak
(Megtalálták a bűnöst.)
-          az alany előtt határozatlan névelő áll (Egy fiú törte be az ablakot.)

3.) Általános alany

a) Fogalma:
- Az állítmány mindenkire, vagy egy csoport minden egyes tagjára vonatkozik. 


b) Kifejezőeszközei:
-  főnévi általános névmások:
akárki, akármi, bárki, bármi, mindenki, senki, semmi, ki-ki
Bárki megnézheti a filmet. Ki-ki a maga háza előtt söpörjön.
- általános jelentésű főnevek:
ember, világ, város…
Az egész város tud már az esetről.
- T/1. és T/3. személyű igealakok
Keressük meg Lacit! Kovács Rékának hívnak.
-  E/2. személyű igelakok
Addig nyújtózkodj, ameddig a takaród ér!


 ________________________________________________________________

 Az állítmány

  I. Fogalma

A mondat állítmánya szorosan kapcsolódik a mondat alanyához: megmutatja, hogy az alany mit cselekszik, vagy mi történik vele.

 II. Kérdése
Mit állítunk?

III. Jelölése

a)      A mondatban: 
állítmány (két vonallal húzzuk alá)
b)     Szerkezeti rajzban / ágrajzban:  Á (nagy Á betű)


IV. Fajtái

1.) Igei állítmány (I)

a)      Fogalma:
-          cselekvést, történést, létezést fejez ki Péter olvasSüt a nap. Szünet van.
b)     Jellegzetes szófaja:
-          ragozott igealakok
c)      Egyéb tudnivalók:
-          az igei állítmányhoz más szavak is hozzátartozhatnak:
      tagadó vagy tiltószó (nem kérek, ne várj)
      elváló igekötő (nézd meg)
      a jövő időt kifejező fog segédige (várni fog, kérni fogok)  a feltételes mód múlt időt kifejező volna segédige (kértem volna)
d)     Az elemzés menete

Péter olvas.
-          Mit állítunk?
-          Olvas. Ez az állítmány, két vonallal húzom alá.

Nem süt a nap.
-          Mit állítunk?
-          Nem süt. Ez az állítmány, két vonallal húzom alá.

Zoli várni fog.
-          Mit állítunk?
-          Várni fog. Ez az állítmány, két vonallal húzom alá.

Zsuzsi is kért volna sütit. -           Mit állítunk?
-          Kért volna. Ez az állítmány, két vonallal húzom alá.

2.) Névszói állítmány (N)

a)      Fogalma: - azonosítást vagy minősítést fejez ki
Az ég kék. Az autó gyors. A bátyám orvos. A sorszámom négyes.  A fény kevés.
b)     Jellegzetes szófaja:
-          névszók: főnév, melléknév, számnév, névmás
c)      Egyéb tudnivalók:
-          a névszói állítmánnyal csak a következőt lehet kifejezni: 
kijelentő mód, jelen idő E/3. vagy T/3. 

3.) Névszói-igei állítmány (N-I)

a)      Fogalma:
-          mivel a névszói állítmánnyal csak a következőt lehet kifejezni: 
kijelentő mód, jelen idő E/3. vagy T/3.
-          az összes többi módot, időt, számot, személyt csak úgy lehet kifejezni, ha a névszói állítmányhoz egy létigét kapcsolunk.
Az ég kék volt. Az autó gyors lesz. Én orvos vagyok.  A sorszámom négyes lett volna. A fény kevés lesz.
b)     Jellegzetes szófaja:
-          névszó + létige (van, volt, lesz)



___________________________________________________________________________

Az ige


I.           Fogalma:
Cselekvést, történést, létezést kifejező szófaj. a) cselekvést jelentő ige:  a cselekvés függ a cselekvő akaratától (ír,  játszik, eszik, tévézik)
b)     történést jelentő ige:  a történés nem függ a cselekvő akaratától (havazik, dörög, virágzik)
c)      létezést jelentő ige: 
a         cselekvő létét vagy nemlétét fejezi ki (van, volt, lesz, nincs)

II.        Kérdése:
Mit csinál? Mi történik?

III.     Az ige kifejezi
                       ↓                                                                               ↓
      a cselekvő számát és személyét                         a cselekvés idejét és módját
        (igei személyragokkal fejezzük ki)                   (jelekkel fejezzük ki)
            E/1. - én                                                                idő: jelen, múlt, jövő
            E/2. - te                                                                 mód: kijelentő, feltételes, felszólító
      E/3. - ő
      T/1. - mi
      T/2. - ti
      T/3. - ők

IV.     Az ige és a tárgy kapcsolata

TÁRGY: a mit? kérdésre válaszol, ragja a -t
 (könyvet olvas, virágot locsol, tévét néz, leckét ír)

                határozott tárgy                                              határozatlan tárgy
megveszem a könyvet    veszek egy könyvet  várom Katát     várok valakit
                megnézem a filmet                                        megnézek egy filmet

1.)    Tárgyas ige (= lehet kapcsolni hozzá tárgyat)
határozott / tárgyas ragozás            
általános / alanyi ragozás
(határozott tárgy kapcsolható hozzá) 
(határozatlan tárgy kapcsolható hozzá)
én         írom  azt                                 
én        írok     valamit
te         írod     azt                                
te         írsz      valamit
ő          írja      azt                                
ő          ír -       valamit
mi        írjuk  azt                                 
mi        írunk  valamit
ti         írjátok azt                                
ti           írtok  valamit
ők         írják  azt                                 

ők         írnak  valamit
2.)    Tárgyatlan ige (= nem lehet kapcsolni hozzá tárgyat) (alanyiként ragozzuk őket) biciklizik (valahol, valamikor, valakivel ….)


V.        Az igeidők és igemódok kapcsolata


Kijelentő mód
Feltételes mód
Felszólító mód
Jelen idő
Ø
-na, -ne; -ná, -né
-j 
(+ hasonult alakok)
Múlt idő
-t; -tt
-t, -tt volna
---------------
Jövő idő
- ni fog
---------------
---------------



Kijelentő mód
Feltételes mód
Felszólító mód

alanyi r.
tárgyas r.
alanyi r.
tárgyas r.
alanyi r.
tárgyas r.
Jelen idő 
vár néz 
várja
nézi
várna nézne
várná nézné
várj nézz
várja nézze 
Múlt idő 
várt nézett
várta nézte 
várt volna nézett volna 
várta volna nézte volna
---------------
Jövő idő 
várni fog nézni fog
várni fogja nézni fogja
---------------
---------------


VI.     Az ikes igék Fogalma: 
-ik-re végződik kijelentő módban, jelen időben egyes szám 3. személyben
(játszik, eszik, alszik, szórakozik)

Ragozása:
E/1. alanyi ragozásban is -m ragot kap
(játszom, eszem, iszom, szórakozom)

VII.  Az ige helyesírása

1.)    Írásban nem jelölt teljes hasonulások az igealakok írásában
a         Az ige vége: -z  + a toldalék első betűje -t = marad a -zt kapcsolat  főztök, megáztok, vigyáztok, hoztál, végeztél, szánkóztál

b        Az ige vége: -d + a toldalék első betűje -t = marad a -dt kapcsolat mondta, adta, szedtük, szidtuk, 

c         Az ige vége: -l, -ll + a toldalék első betűje -j = marad az -lj, -llj kapcsolat szálljon, szóljatok, figyelj, repüljél

d        Az ige vége: -ny, -gy  + a toldalék első betűje -j = marad az -nyj, -gyj   hunyjon, hagyja
2.)    Írásban jelölt teljes hasonulások az igealakok helyesírásában
Az ige vége: -s, -sz, -z, -dz  + a toldalék első betűje -j = hosszú -ss, -ssz, -zz, -ddz betűt írunk
mossa,  megmásszuk, hozza, eddzünk (kijelentő módban is így írjuk!!!)

3.)    Összeolvadás az igealakok helyesírásában
Az ige vége: -n, -d  + a toldalék első betűje -j = marad az -nj, -dj  fonj, bánja, köszönjetek, rohanj, mondjátok, tudja meg, hordjátok,

4.)    Felszólító módú igék helyesírása
Az ige vége: -s, -sz, -z, -dz  + a toldalék első betűje -j = hosszú -ss, -ssz, -zz, -ddz betűt írunk
mossál, ne késs, másszatok, hozzad, eddzetek

-t végű igék felszólító módja
-          ha hosszú -ssz vagy -ss hangot hallunk, úgy is írjuk lát - lássátok, fest - fessétek, halaszt - halasszátok, 
-          ha -ccs hangot hallunk, -ts betűket írunk fűt - fűtsetek, gyűjt - gyűjts, tanít - tanítsátok, 

5.)    Rövidebb és hosszabb alakú felszólító módú igék
                HOSSZABB ALAK              RÖVIDEBB ALAK
vár       (ja) d 

várd
hagy  (ja) d 

hagyd
mos     (sa) d 

mosd
néz      (ze) d 


nézd
6.)    Rendhagyó ragozású igék

lesz, tesz, vesz, hisz, visz, eszik, iszik – a rövid tőváltozatához kapcsoljuk a jeleket



szótő 
rövid tő 
toldalékos forma
lesz      
le-         
lett,                   lenni,  lenne,  legyen
tesz      
te-         
tett,                   tenni,  tenne,  tegyen
vesz      
ve-        
vett,                  venni,  venne,  vegyen 
hisz      
hi-        
hitt,                   hinni,  hinne,  higgyen
eszik 
e-          
evett, ettem,  enni,  enne,  egyen
iszik     
i-          
ivott, ittam,     inni,      inna, igyon

______________________________________________________________ 



A tárgy



  I. Fogalma

-     A tárgy az a bővítmény, amelyre a cselekvés irányul, vagy amely a cselekvés eredményeképpen létrejön.

 II. Kérdése
        -    Kit? Mit? Kiket? Miket? Milyet? Mennyit? 

III. Jelölése

a)      A mondatban: 
tárgy (szaggatott vonallal húzzuk alá)
b)     Szerkezeti rajzban / ágrajzban:  T (nagy T betű)

IV. Jellemzői

1.) Jellemző szófajai

-          névszók: főnév, melléknév, számnév, névmás 
-          főnévi igenevek (olvasni, táncolni, futni)

2.) Tárgyas szószerkezet

-          tárgy + ige (levelet olvasok, sokat táncolunk, maratont futok)
-          tárgy + igenév (szeretek olvasni, tudunk táncolni, szoktunk futni)

3.) Ragja

-          -t (mindig egy -t!!!!!!!!)  -      rag nélküli tárgy: 
      személyes névmás E/1. és E/2. személyű alakja (engem, téged)
      főnévi igenév (nézni, kérni, várni)

  V. Fajtái

1.) A tárgy és az ige kapcsolata

a)      határozott tárgy
-          határozott/tárgyas ragozású ige kapcsolódik hozzá 
(megnézem a filmet, elolvasom a könyvet)
b)     határozatlan tárgy
-          általános/alanyi ragozású ige kapcsolódik hozzá
(megnézek egy filmet, elolvasok egy könyvet)

2.) A tárgy és a cselekvés kapcsolata

a)      iránytárgy
-          a tárgy már készen van, csak csinálunk még vele valamit
(kiflit eszem, képet nézek, ruhát próbálok, házat veszek)
b)     eredménytárgy
-          a tárgy most készül

(kiflit sütök, képet festek, ruhát varrok, házat építek)
_________________________________________________________________

A határozók


I.        Fogalma
A cselekvés különböző körülményeit határozzák meg (helyét, okát, idejét, célját, módját, eszközét …). 

II.     Jelölése
a)      A mondatban:  határozó (hullámos vonallal húzzuk alá)
b)     Szerkezeti rajzban / ágrajzban:  H (nagy H betű)

III.  Jellemzői

1.) Kifejezőeszközei

-          ragos névszók (osztályban, szeptembertől, tollal)
-          névutós névszók (osztály elé, szeptember folyamán, a tollal együtt)
-          főnévi igenevek (olvasni, táncolni, futni)
-          határozói igenevek (olvasva, számolva, futva)
-          határozószók (jól, ügyesen, délelőtt)
-          kérdőszók (hol, kivel, miért)

2.) Határozós szószerkezet

-          határozó + ige (az osztályban tanulunk, szeptembertől edzek)
-          határozó + igenév (futva érkezik, megyünk futni)

IV. Fajtái
-          helyhatározó
-          képes helyhatározó
-          időhatározó
-          módhatározó
-          állapothatározó
-          okhatározó
-          célhatározó
-          részes
-          eszközhatározó
-          társhatározó
-          állandó határozó
-          számhatározó
-          eredethatározó
-          eredményhatározó 
-     hasonlító határozó
-          fokhatározó
-          mértékhatározó
-          
             
A helyhatározó



I.         Fogalma A cselekvés, történés, létezés helyét határozza meg 

II.      Jelölése
a)      A mondatban: 
hhelyhatározó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis h betűt írunk)
b)     Szerkezeti rajzban / ágrajzban: 
Hh

III.  Kérdései
        -    Hol? Honnan? Hová? Merre? Meddig?

IV.   A helyhatározó hármas irányultsága

        Honnan?                      Hol?                           Hová?
            =                                 =                                  =
        kiindulópont        a cselekvés helye         a megérkezés helye / végpont


V.      Határozós szerkezet Határozó + ige: házból jön, széken ül, az asztal alatt keresgél
Határozó + igenév: szeretne haza menni

VI.   Kifejezőeszközei

1.) Ragos névszó Honnan?
-ból, -ből: házból, székből 
-ról, -ről: házról, székről
-tól, -től: háztól, széktől

Hol?
-ban, -ben: házban, székben
-on, -en, -ön: házon, széken, könyvön
-nál, -nél: háznál, széknél

Hová?
-ba, -be: házba, székbe
-ra, -re: házra, székre
-hoz, -hez, -höz: házhoz, székhez, könyvhöz
  
2.) Névutós névszó Honnan?
     alól: a fa alól               

mögül: a kocsi mögül
fölül: az asztal fölül 

mellől: a szék mellől
     elől: a ház elől            
felől: az erdő felől

Hol?

közül: a padok közül
     alatt: a fa alatt             

mögött: a kocsi mögött
fölött: az asztal fölött 

mellett: a szék mellett
     előtt: a ház előtt          
körül: az erdő körül


között: a padok között
     után: egymás után      

túl: a folyón túl
hosszat: utca hosszat 

keresztül: az erdőn keresztül
át: az úton át

Hová?

     alá: a fa alá     


mögé: a kocsi mögé
fölé: az asztal fölé


mellé: a szék mellé
 elé: a ház elé 
  köré: az erdő köré

3.) Határozószó


közé: a padok közé
Honnan?
Hol?

Hová?
innen onnan valahonnan máshonnan akárhonnan 

itt
ott valahol máshol akárhol másutt

ide oda valahova máshova 
akárhova

mindenütt itthon, otthon kint / kinn bent / benn kijjebb, beljebb lejjebb, feljebb alul, fölül elöl, hátul

4.) A személyes névmás határozóragos alakjai

ebben, abban, 
ettől, attól,       
ehhez, ahhoz
     erre, arra,         
ebből, abból, 
erről, arról
ennél, annál,  

5.) Kérdőszó
eddig, addig,  
ebbe, abba
Hol? Honnan? Hová? Merre? Meddig?



VI. Mondatelemzés (régi jelölés)

        Ági  ha boltban  vásárol.                                      Ági  ha boltban  kenyeret  vásárol.

                A         ⇌         Á                                              A         ⇌           Á
                                      ↓                                                                    ↓     ↓
                                      Hh                                                                          Hh    T


VI.     Mondatelemzés (új jelölés)
Az új jelölésnek az az alapja, hogy az egyetlen fő mondatrész az állítmány, és az alany is ennek van alárendelve!

        Ági  ha boltban  vásárol.                                      Ági  ha boltban  kenyeret  vásárol.




Iskolába hív a csengő.                              

Az iskolában tanulok.
(Még nem vagyunk ott, most megyünk oda.) 

(Már bent vagyok az épületben.)

                                       Á                                                                            Á
                                  ↓    ↓                                                             ↓       ↓     ↓
                                 A   Hh                                                                    A      Hh    T


VII.  Nyelvhelyesség

                -ba, -be                                               vagy                              -ban, -ben




           
A képes helyhatározó


I.         Fogalma
Csak gondolatainkban létező helyet jelöl (álmomban, képzeletben, szívemben …).

II.      Jelölése
a)      A mondatban: 
khképes helyhatározó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis kh betűt írunk)
b)     Szerkezeti rajzban / ágrajzban:  Hkh

III.  Kérdései
        -    Hol? Honnan? Hová? Merre? Meddig?

V.        Határozós szerkezet
Határozó + ige: álmában találkoztak Határozó + igenév: szeretné a szívébe zárni

VI.     Kifejezőeszközei
Ugyanazok, mint a helyhatározóé.

VII.  Mondatelemzés (régi jelölés)

khA szívemben  őrzöm  az emlékedet. [én]

             A          ⇌         Á
                                  ↓     ↓

 Hkh    T


VII. Mondatelemzés (új jelölés)

khA szívemben  őrzöm  az emlékedet. [én]

                                    Á
                              ↓      ↓     ↓

    A   Hkh    T

             


Az időhatározó

cselekvés, történés, létezés idejét, időtartamát határozza meg 
(időtartam = mettől meddig tart a cselekvés)

II.      Jelölése
a)      A mondatban: 
iidőhatározó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis i betűt írunk)
b)     Szerkezeti rajzban / ágrajzban:  Hi

III.  Kérdései
        -    Mikor Mióta? Meddig?

IV.   Az időhatározó hármas irányultsága

        Mióta?                        Mikor?               Meddig? Mikorra?

              Meddig?   Mennyi ideig?

V.      Határozós szerkezet
Határozó + ige: télen síelünk, kedden találkozunk Határozó + igenév: szeretnék vasárnap pihenni

VI.   Kifejezőeszközei
1.) Ragos névszó Mióta?
-tól, -től: januártól, csütörtöktől
Mikor?
-ban, -ben: januárban, szeptemberben
-on, -en, -ön: nyáron, télen, őszön
-kor: ötkor, akármikor, karácsonykor Meddig?
-ra, -re: januárra, szeptemberre
-ig: januárig

2.) Névutós névszó

alatt: január alatt        

után: január után
előtt: január előtt        

hosszat: január hosszat
körül: január körül  

át: januáron át
túl: januáron túl         

keresztül: januáron keresztül
óta: január óta            

múlva: egy év múlva
közben: szeptember óta

fogva: mától fogva
kezdve: holnaptól kezdve

táján: karácsony táján
folyamán: a tanév folyamán 


3.) Határozószó

tavaly jövőre idén

ma tegnap holnap tegnapelőtt   holnapután 
reggel délben délután délelőtt este éjszaka
most rögtön mindjárt azonnal örökké hébe-hóba
ekkor, akkor valamikor semmikor akármikor  néha mindig soha
4.) A személyes névmás határozóragos alakjai ettől, attól: ettől kezdve
eddig, addig: addig kell elkészíteni

5.) Kérdőszó

Mikor? Mióta? Meddig?

VII. Mondatelemzés (régi jelölés)

Ági  ima  vásárol.




Ági  ha boltban  ima  kenyeret  vásárol.  
                A         ⇌         Á                                                A         ⇌               Á 
                                       ↓                                                                       ↓     ↓    ↓
                                      Hi                                                                               Hh    Hi  T
                     


VII. Mondatelemzés (új jelölés)

                Ági  ima  vásárol.                                           Ági  ha boltban  ima  kenyeret  vásárol

                                      Á                                                                            Á 
                                    ↓    ↓                                                                ↓    ↓     ↓    ↓
                                  A    Hi                                                                       A   Hh    Hi  T



   
Az eszközhatározó

cselekvés, történés, létezés eszközét, közbenjáróját, közreműködőjét határozza meg.

Ha valóságos eszköz nem is, de eszközhatározó lehet ember vagy képzeletbeli lény is, amikor az ő közreműködésével jön létre valami:  Szakemberrel szereltettük föl a vízórát.

Az eszközhatározó nem mindig konkrét jelentésű szó! Lehet kézzel meg nem fogható vagy átvitt jelentésű is:
Sej, haj, dallal, jó vigasszal / Asztaltalan szómalaszttal / Keressük az igazságot. (József Attila)

II.      Jelölése
a)      A mondatban: 
eeszközhatározó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis e betűt írunk)
b)     Szerkezeti rajzban / ágrajzban:  He

III.  Kérdései
        -    Kivel? Mivel? Milyen eszközzel? Kinek a segítségével?

IV.   Határozós szerkezet
Határozó + ige: tollal ír
Határozó + igenév: szeretne tollal írni

V.      Kifejezőeszközei

1.) Ragos névszó

-val, -vel: ceruzával, ecsettel
-stul, -stül: lovastul, nyergestül

2.) Névutós névszó által: az információ által útján: pletyka útján jutott (a fülébe)
révén: a barátom révén megismerkedtünk

3.) A személyes névmás határozóragos alakjai vele: velem íratja meg


4.)    Határozószók valamivel, valakivel: valakivel elküldte bárkivel: bárkivel elküldené
akárkivel: akárkivel nem küldené el

5.)    Névmások
ezzel, azzal: ezzel festette

6.) Kérdőszó

Kivel? Mivel?


Zsuzsi  eporszívóval  takarított.

            A            ⇌         Á
                                    ↓
                                    He

Zsuzsi  eporszívóval  takarította ki  ha szobájában  a szőnyeget.

            A           ⇌               Á
                                    ↓     ↓    ↓
                                         He    Hh  T


VII. Mondatelemzés (új jelölés)

Zsuzsi  eporszívóval  takarított.

             Á                               ↓   ↓
                                A   He

Zsuzsi  eporszívóval  takarította ki  ha szobájában  a szőnyeget.

                                         Á
                                ↓    ↓     ↓    ↓
                                    A    He   Hh  T


             
A társhatározó

cselekvő társát adja meg.
Nyelvtani értelemben társ nemcsak élőlény lehet, hanem egy tárgy is.  
IPoddal sétál

II.      Jelölése
a)      A mondatban: 
ttárshatározó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis t betűt írunk)
b)     Szerkezeti rajzban / ágrajzban:  Ht

III.  Kérdései
        -    Kivel? Mivel? Kivel együtt? Mivel együtt?

IV.   Határozós szerkezet
Határozó + ige: a barátnőmmel megyek (moziba) Határozó + igenév: velem (szokott) üzenni

V.      Kifejezőeszközei

1.) Ragos névszó

-val, -vel: a festővel érkezett

2.) Névutós névszó révén: a barátja révén értesült

3.) A személyes névmás határozóragos alakjai vele: veletek érkezem


4.) Határozószó valamivel, valakivel: valakivel megbeszéltem bárkivel: bárkivel szerepelek
akárkivel: akárkivel nem állok szóba

5.) Névmások

ezzel, azzal: ezzel együtt vettem

6.) Kérdőszó Kivel? Mivel? 

             
Az édesapa  ta fiával  játszik.

            A            ⇌         Á
                                    ↓
                                    Ht

Az édesapa  ieste  imindig  ta fiával  játszik.

            A           ⇌               Á
                                    ↓     ↓    ↓
                                         Hi    Hi  Ht



VII. Mondatelemzés (új jelölés)

Az édesapa  ta fiával  játszik.

              Á                               ↓    ↓
                                  A   Ht

Az édesapa  ieste  imindig  ta fiával  játszik.

                                         Á
                                 ↓    ↓     ↓    ↓
                                     A    Hi    Hi  Ht
             
A módhatározó

cselekvés, történés, létezés módját határozza meg.

II.      Jelölése
a)      A mondatban:  mmódhatározó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis m betűt írunk)
b)     Szerkezeti rajzban / ágrajzban:  Hm

III.  Kérdései
        -    Hogyan? Miképpen? Mi módon?

IV.   Határozós szerkezet
Határozó + ige: lázasan fekszik
Határozó + igenév: sietve elköszönt

V.      Kifejezőeszközei

1.) Ragos névszó

-an, -en: szépen énekel, ügyesen dolgozik
-ul, -ül: hanyagul ír, rendetlenül öltözködik
-val, -vel: szorgalommal és felelősséggel dolgozik
-képpen: különbözőképpen beszélnek
-n: drágán ad
-lag, -leg: tettleg bántalmaz
-ból, -ből: szívből nevet

2.)    Névutós névszó nélkül: hiba nélkül teljesít szerint: szó szerint megtanulta
alapján: a megbeszéltek alapján jár el

3.)    Határozói igenév átgondolva végezte el

4.)    Határozószó biztosan: biztosan tartja a kezében fennen: fennen hirdeti mezítláb: mezítláb sétál így, úgy: így válaszol gyalog: gyalog közlekedik vaktában: vaktában indul neki  bárhogyan: bárhogyan ítélhet akárhogyan: akárhogyan válaszolhat valahogyan: valahogyan megoldja

5.) Kérdőszó

Hogyan? Miképpen?

Ági  mszorgalmasan  tanul.           Ági  mszorgalmasan  tanul  ha szobában  ta testvérével.




A
Á                                          A
⇌               Á
             

↓                                               
          ↓     ↓    ↓
             

Hm                                                        
           Hm   Hi Ht



VII. Mondatelemzés (új jelölés)

Ági  mszorgalmasan  tanul.           Ági  mszorgalmasan  tanul  ha szobában  ta testvérével.

                                         Á                                                                       Á
                           ↓   ↓
                                    
      ↓    ↓     ↓    ↓
                          A   Hm
                                                
      A    Hm  Hi Ht

  
             
A tekintethatározó

Azt fejezi ki, hogy az állítmánnyal kifejezett megállapítás milyen szempontból (milyen tekintetben) érvényes.

II.      Jelölése
c)      A mondatban: 
tetekintethatározó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis te betűt írunk)
d)     Szerkezeti rajzban / ágrajzban:  Hte

III.  Kérdései
        -     Milyen tekintetben? Milyen szempontból?

IV.   Határozós szerkezet
Határozó + állítmány: méretre jó

V.      Kifejezőeszközei
1.) Ragos névszó

-ra, -re: foglalkozására nézve, látszatra gyenge
-ban, -ben: pénzben szűkölködik
-lag, -leg: szakmailag kifogástalan, anyagilag megéri
- nak, -nek: szépnek szép, újnak új

2.)    Névutós névszó szerint: képességei szerint teljesít
tekintetében: a részletek tekintetében megállapodtunk kapcsán: kérése kapcsán intézkedtünk képest: kezdőhöz képest jól vezetsz
nézve: foglalkozására nézve orvos

3.)    Főnévi igenév indulni indulhatunk

4.)    Határozószó alapjában: alapjában nem rossz lényegében: lényegében elégedett vagyok általában: általában igazad van

5.)    Névmás ebben, abban: ebben egyetértünk

6.) Kérdőszó

Milyen tekintetben? Milyen szempontból? 

        
             
Ági  teképességei szerint  tanul.

            A            ⇌         Á
                                    ↓

                                    Hte


Ági  teképességei szerint  mszorgalmasan  tanul  ha szobában  ta testvérével.

            A            ⇌               Á
                                   ↓    ↓       ↓    ↓
                                      Hte   Hm    Hi  Ht


VII. Mondatelemzés (új jelölés)

Ági  teképességei szerint  tanul.

                                        Á
                                 ↓   ↓
                                A   Hte

Ági  teképességei szerint  mszorgalmasan  tanul  ha szobában  ta testvérével.

                                             Á
                               ↓     ↓     ↓       ↓    ↓
                                   A     Hte   Hm    Hi  Ht

             
Az állapothatározó

Megmutatja, hogy egy személy vagy dolog milyen állapotban van.  (álmában látta)
Kifejezi azokat a személytől vagy dologtól független külső társadalmi, időjárási viszonyokat, körülményeket, amelyek között a cselekvés, történés végbemegy. 
(az eső ellenére elmentek kirándulni)
Kifejezi valamilyen funkcióban való szereplést, vagy funkcióba jutást.
(tanárként dolgozik)

II.      Jelölése
a)      A mondatban: 
áállapothatározó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis á betűt írunk)
b)     Szerkezeti rajzban / ágrajzban:  Há

III.  Kérdései
        -     Hogyan? Miképpen? Milyen állapotban?

IV.   Határozós szerkezet Határozó + ige: vidáman játszik
Határozó + igenév: mosolyogva köszönt

V.      Kifejezőeszközei
1.) Ragos névszó

-an, -en: fáradtan érkezett
-ban, ben: jómódban él

2.)    Névutós névszó nélkül: kéz- és lábtörés nélkül érkezett meg

3.)    Határozószó egyedül: egyedül van hanyatt: hanyatt fekszik

4.)    Határozói igenév sírva lépett be

5.) Kérdőszó

Hogyan? Miképpen?
             
Ági  áfáradtan  érkezett meg.

Ági  áfáradtan  érkezett meg  ha táborból  ivasárnap.
            A            ⇌         Á          
A         ⇌               Á
                                      ↓           
                      ↓     ↓    ↓
                                      Há        



VII. Mondatelemzés (új jelölés)

                         Há    Hh  Hi
Ági  áfáradtan  érkezett meg.

Ági  áfáradtan  érkezett meg  ha táborból  ivasárnap.
                                        Á                                                  Á
                           ↓   ↓

       
         ↓    ↓     ↓    ↓
                          A   Há

          
          A   Há    Hh  Hi
             
A számállapot határozó

Az alanyban, tárgyban, illetve az egyéb mondatrészekben megjelölt személyek mennyiségére mutat rá.

II.      Jelölése
c)      A mondatban: 
száállapothatározó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis szá  betűt írunk)
d)     Szerkezeti rajzban / ágrajzban:  Hszá

III.  Kérdései
        -    Hányan?

IV.   Határozós szerkezet
Határozó + ige: vidáman játszik Határozó + igenév: mosolyogva köszönt

V.      Kifejezőeszközei
1.) Ragos névszó

-n: hárman jöttek
-an, -en: százan voltak
-ban, -ben: hármasban teázunk
-nként: páronként álljatok be a sorba
2.)    Névutós névszó körül: kétszáz körül lehet a látogatók száma
3.)    Határozószó mindannyian: mindannyian eljöttek valamennyien: valamennyien hiányoznak többen: többen sérelmezték

VII. Mondatelemzés (régi jelölés)

száHúszan  jöttek el  ia születésnapomon  ivasárnap. [ők]

            A            ⇌               Á
            ↓     ↓    ↓              Hszá    Hi  Hi


VII. Mondatelemzés (új jelölés)

száHúszan  jöttek el  ia születésnapomon  ivasárnap. [ők]

                                           Á
                                    ↓     ↓       ↓    ↓

                                         A     Hszá   Hi  Hi




Az okhatározó

A cselekvés, történés, létezés okát mutatja meg.
II.      Jelölése
a)      A mondatban: 
ookhatározó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis o betűt írunk)
b)     Szerkezeti rajzban / ágrajzban:  Ho

III.  Kérdései
        -    Kiért? Miért? Ki miatt? Mi okból? 

IV.   Határozós szerkezet 
Határozó + ige: h
Határozó + igenév: sz

V.      Kifejezőeszközei
1.) Ragos névszó

-ért: az őszinteségéért becsüljük
-ból, -ből: lustaságból maradt itthon
-tól, -től: elsápadt a haragtól
-ba, -be: belevakul az olvasásba
-ban, -ben: dúl-fúl mérgében
2.) Névutós névszó miatt: betegség miatt zárva
3.) A személyes névmás határozóragos alakja azért: azért mondta

4.) Határozószó emiatt, amiatt: amiatt kapta a büntetést
5.) Kérdőszó

Kiért? Miért?

VII. Mondatelemzés (régi jelölés)

Az üzlet  obetegség miatt  zárva .     Az  üzletet  itegnap  obetegség miatt  zárták be.  [ők]

            A            ⇌         Á                                  [A]       ⇌               Á
                                      ↓                                                        ↓     ↓    ↓

                                      Ho                                                                  T    Hi  Ho


VII. Mondatelemzés (új jelölés)

Az üzlet  obetegség miatt  zárva .     Az  üzletet  itegnap  obetegség miatt  zárták be.  [ők]

                                        Á                                                               Á
                                   ↓    ↓                                                    ↓    ↓     ↓    ↓
                                  A    Ho                                                           [A]    T    Hi  Ho


A célhatározó

A cselekvés, történés, létezés célját mutatja meg.
II.      Jelölése
a)      A mondatban: 
ccélhatározó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis  c betűt írunk)
b)     Szerkezeti rajzban / ágrajzban:  Hc

III.  Kérdései
        -    Kiért? Miért? Minek? Mi célból? Mi végett?

IV.   Határozós szerkezet Határozó + ige: ötösért tanul Határozó + igenév: elutazott üdülni

V.      Kifejezőeszközei
1.) Ragos névszó

-ért: elismerésért dolgozik
-ra, -re: védelmére kel
2.) Névutós névszó céljából: utazás céljából vásárol (jegyet) érdekében: a tisztaság érdekében takarít
végett: a környezetvédelem végett gyűjti (az elemet)
3.) A személyes névmás határozóragos alakja azért: azért tanul

érte: érte dolgozik
4.) Határozószó semmiért: a semmiért vállalta akármiért: akármiért tette meg valamiért: alamiért mindig visszajön evégett: evégett tanult szorgalmasan
5.) Kérdőszó

Kiért? Miért?

VII. Mondatelemzés (régi jelölés)                                                                                                                                                                   
                                      Hc         

VII. Mondatelemzés (új jelölés)


           He    Hc  Hh
                                                        .                                                                       
                           ↓   ↓

        

      ↓    ↓     ↓    ↓
                          A   Hc



     [A]  He   Hc  Hh

A részeshatározó

A cselekvés, történés, létezés kinek az érdekében, kinek a számára megy végbe.
II.      Jelölése
a)      A mondatban: 
rrészeshatározó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis r betűt írunk)
b)     Szerkezeti rajzban / ágrajzban:  Hr

III.  Kérdései
        -     Kinek? Minek? Kinek a részére?

IV.   Határozós szerkezet
Határozó + ige: a gyerekeknek vásárol
Határozó + igenév: szeretnék a gyerekeknek vásárolni
Határozó + létige = birtoklást kifejező szerkezet: a gyerekeknek van (játéka)

V.      Kifejezőeszközei
1.) Ragos névszó

-nak, -nek: a kutyának adja

2.) Névutós névszó részére: a barátom részére (hozom el)
számára: édesanyám számára (készítem)

3.) A személyes névmás határozóragos alakja neki: neki érkezett  


4.)    Határozószó valakinek: valakinek veszem
senkinek: senkinek sem adom oda

5.)    Kérdőszó Kinek? Minek?

VII. Mondatelemzés (régi jelölés) A szülők  ra gyerekeknek  vásárolnak.

            A            ⇌         Á
                                    ↓
                                    Hr

A szülők  ra gyerekeknek  vásárolnak  ruhákat  és  játékokat  ha boltban.

            [A]         ⇌                 Á
                                    ↓     ↓    ↓   ↓
                                         Hr    T   T   Hh


VII. Mondatelemzés (új jelölés) A szülők  ra gyerekeknek  vásárolnak.

                                     Á
                                 ↓    ↓
                                A    Hr

A szülők  ra gyerekeknek  vásárolnak  ruhákat  és  játékokat  ha boltban.

                                   Á
             ↓    ↓     ↓    ↓   ↓
                   [A]  Hr    T   T   Hh

             
A számhatározó

A cselekvés, történés, létezés gyakoriságát, időbeli ismétlődését fejezi ki.

II.      Jelölése
a)      A mondatban: 
szszámhatározó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis sz betűt írunk)
b)     Szerkezeti rajzban / ágrajzban:  Hsz

III.  Kérdései
        -    Hányszor? Hányadszor?

IV.   Határozós szerkezet
Határozó + ige: hatszor olvastam el, százszor mondtam már
Határozó + igenév: szeretném többször elolvasni

V.      Kifejezőeszközei
1.) Ragos névszó 

-szor, -szer, ször: hatszor, százszor, sokszor, néhányszor
-szorra, -szerre: negyedszerre sikerült
-nként: százanként köti össze

2.)    Névutó ízben: másodízben jártam nála

3.)    Határozószó: elvétve: elvétve hiányzik gyakran: gyakran kérdez
akárhányszor: akárhányszor kéred (nem kaphatod meg) valahányszor: valahányszor látlak(mindig eszembe jut a múlt) bármennyiszer: bármennyiszer látlak (mindig örülök neked)

4.) Kérdőszó

Hányszor? Hányadszor?

VII. Mondatelemzés (régi jelölés)

            Kata  sztízszer   olvasta el  a leckét.                            Á
                                                                                         ↓    ↓    ↓

                                                                                        A   Hsz  T


            VII. Mondatelemzés (új jelölés)                                


Kata  sztízszer   olvasta el  a leckét.    
            Á 
                                                              
  ↓     ↓     ↓  
                                                                                     A    Hsz   T

Az eredethatározó

A cselekvés, állapot, dolog, kitől vagy mitől származik. 

II.      Jelölése
a)      A mondatban: 
ereredethatározó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis er betűt írunk)
b)     Szerkezeti rajzban / ágrajzban:  Her

III.  Kérdései
        -     Honnan? Kitől? Mitől? Kiből? Miből?

IV.   Határozós szerkezet
Határozó + ige: magból nő
Határozó + igenév: a nagyi után kell elnevezni

V.      Kifejezőeszközei

1.) Ragos névszó

-ból, -ből: vízből jég lesz
-tól, -től: Petőfitől származik (az idézet)
-ról, -ről: egy tőről fakad

2.) Névutós névszó után: a nagyi után neveztek el közül: a lehetőségek közül választottam részéről: a tanulók részéről számos kérés érkezett

3.) A személyes névmás határozóragos alakja ebből, abból: belőle élt az iskola idején

ettől, attól: tőle származik az ötlet

4.) Határozószó innen,  onnan: innen kerültek ki a győztesek

5.) Kérdőszó

Honnan? Kitől? Mitől? Kiből? Miből?

VII. Mondatelemzés (régi jelölés)                                    VIII. Mondatelemzés (új jelölés)

A győztesek  eraz osztályunkból   kerültek ki .                         

            A            ⇌         Á                                                                    Á
                                    ↓                                                                  ↓   ↓
                                   Her                                                                                  A   Her



Az eredményhatározó

Azt fejezi ki, hogy valaki vagy valami milyenné, mivé válik.

Az eredethatározó gyakran a cselekvés, történés kezdetét jelenti, a végére pedig az eredményhatározó utal. Együtt kettős határozót alkotnak.
Hetvenegy kilóról hatvan kilóra csökkent a testsúlya. Nehezen jut egyről a kettőre.

II.      Jelölése
a)      A mondatban:  ederedményhatározó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis ed betűt írunk)
b)     Szerkezeti rajzban / ágrajzban:  Hed

III.  Kérdései
        -    Kivé? Mivé? Milyenné? Minek?

IV.   Határozós szerkezet
Határozó + ige: vízzé válik
Határozó + igenév: kétfelé kell vágni

V.      Kifejezőeszközei
1.) Ragos névszó

-vá, -vé: jéggé fagy
-nak, -nek: felelősnek választ
-ba, -be: koszorúba köt

2.)    Határozószó kétfelé: kétfelé kell vágni
ízzé-porrá: ízzé-porrá zúz

3.)    Névmás ezzé, azzá: azzá válik (amivé akarom)

4.) Kérdőszó

Kivé? Mivé? Milyenné? Minek?

VII. Mondatelemzés

Péter  ha főiskolán  ertanulóból  edtanárrá  vált .                         

            A            ⇌         Á
                               ↓    ↓     ↓

                              Hh  Her  Hed




A fok-mérték határozó

-          Fokhatározó: 
Hozzávetőlegesen, megközelítőleg határozza meg az állítmánnyal kifejezett cselekvés, történés, tulajdonság fokát, erősségét.
-          Mértékhatározó: 
Pontosabban, számokkal, adatokkal kiegészítve határozza meg a cselekvés, tulajdonság, mennyiség mértékét.

II.      Jelölése
a)      A mondatban: 
f-mfok- mérték határozó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis f-m betűt írunk)
b)     Szerkezeti rajzban / ágrajzban:  Hf-m

III.  Kérdései
        -    Mennyire? Mennyivel? Milyen fokban? Milyen mértékben?

IV.   Határozós szerkezet
Határozó + állítmány: bőrig ázik
Határozó + más mondatrész: kérve kér

V.      Kifejezőeszközei
1.) Ragos névszó

                -ig: színültig tele van                                     
                -an, -en: túlságosan szigorú                           
-val, -vel: egy árnyalattal sötétebb
-ként: cseppenként
-ra, -re: arasznyira

2.) Névutós névszó

                felül, alul: erején felül                                    
mérten: képességeihez mérten

3.) Névmás ennyire, annyira: annyira félek!

4.) Határozószó

alig: alig ismeri                                              
egészen: egészen új                                        
kissé: kissé félénk
jócskán: jócskán túlnőtt

5.) Kérdőszó

Mennyire? Mennyivel?

             


VII. Mondatelemzés (régi jelölés)                                    VIII. Mondatelemzés (új jelölés)

A ruha  f-megy árnyalattal   sötétebb lett  ia mosás után.                         

            A            ⇌          Á                                                                                       Á
                                 ↓       ↓                                                                   ↓      ↓       ↓ 
                                Hf-m  Hi                                                                                     A      Hf-m  Hi

             
A hasonlító határozó


I.         Fogalma
Azt a személyt vagy dolgot határozza meg, amelyhez hasonlítunk valamit. 

II.      Jelölése
a)      A mondatban: 
hshasonlító határozó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis hs betűt írunk)
b)     Szerkezeti rajzban / ágrajzban:  Hhs

III.  Kérdései
- Kinél? Minél? + középfokú melléknév vagy névmás, vagy valamely mint-tel kapcsolt szófaj

IV.   Határozós szerkezet
Határozó + középfokú névszói Á: jobbnál jobb

V.      Kifejezőeszközei
1.) Ragos névszó

-nál, -nél: magasabb a barátjánál

2.)    Névmás nálam: nálam rosszabb minél: minél hamarabb
annál: annál jobb

3.)    Mint-tel kapcsolt hasonlító határozó édesebb, mint a méz

4.) Kérdőszó

Kinél? Minél?
  
VII. Mondatelemzés (régi jelölés)

Péter  magasabb hsa barátjánál.                         

            A            ⇌         Á
                                    ↓  

                                   Her  


VII. Mondatelemzés (új jelölés)

Péter  magasabb hsa barátjánál.                         

                                      Á
                                  ↓   ↓ 
                                 A  Her  
             

Az állandó határozó / vonzathatározó


I.         Fogalma
Bizonyos igék vagy melléknevek vonzata. A velük nyelvtani viszonyban lévő névszók hasonló jelentés kifejezésére állandóan ugyanazt a ragot vagy névutót kapják. 

II.      Jelölése
a)      A mondatban: 
állállandó határozó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis áll betűt írunk) vállandó határozó (hullámos vonallal húzzuk alá, elé egy kis v betűt írunk)

b)     Szerkezeti rajzban / ágrajzban: 
Háll  /  Hv

III.  Kérdései
-          Saját kérdései nincsenek. 
-          Az állandó / vonzathatározóra rákérdezni csak az alakját mutató kérdőszóval lehet.  Sokszor nevetek rajta. Kérdése: Kin nevetek?

IV.   Kifejezőeszközei
Általánosan használatos kérdése, kifejezőeszköze nincs. Ragjai, névutói megegyeznek más határozókéival.

V.      Vonzatai Sok igénk, névszónk alkot állandó kifejezést ugyanazzal a raggal, névutóval 
(felel valakiért, hisz valamiben), ezeknél vonzat alakult ki az alaptag és a meghatározó tag között. Ezeket nevezzük állandó / vonzathatározós szerkezeteknek. 
(Büszke vagyok a fiamra; Hittem neked; Áldozok időt rá.)

 _  . _ . _ . _ . _ . _ . _ . _ . _ . _ . _ . _ . _  . _ . _ . _ . _ . _ . _  . _ . _ . _ . _ . _ . _  . _ . _ . _ . _ . _ . _  . _


A határozók rendszere

I. Helyféle határozók

helyhatározó                
- előzményhatározó, tartamhatározó, véghatározó
képes helyhatározó      

II. Időféle határozók
- előzményhatározó, tartamhatározó, véghatározó
időhatározó                  
- előzményhatározó, tartamhatározó, véghatározó
számhatározó               

III. Módféle határozók
- tartamhatározó
okhatározó                   
- előzményhatározó
módhatározó                
- tartamhatározó
eszközhatározó            
- tartamhatározó
fok- és mértékhatározó
- tartamhatározó
tekintethatározó           
- tartamhatározó
célhatározó                             - véghatározó

IV.  Állapotféle határozók
eredethatározó                         - előzményhatározó
állapothatározó
számállapot-határozó
társhatározó                            - tartamhatározó
eredményhatározó                  - véghatározó

V.     Állandó határozó / vonzathatározó
állandó határozó / vonzathatározó

VI.  Egyéb állandó határozói jellegű határozók hasonlító határozó                     - tartamhatározó
részeshatározó                        - véghatározó


_________________________________________________________________________________


A jelző



  I. Fogalma
     A legfontosabb szerepe a mondatban, hogy pontosítja a közleményt.

II.    Jelölése jelző (pontozott vonallal húzom alá)

III. Jelzős szószerkezet jelző + jelzett szó

IV. Fajtái

-          minőségjelző
-          mennyiségjelző
-          birtokos jelző
-          értelmező jelző


             
A minőségjelző

  I. Fogalma

Az alaptag jelentését pontosabbá teszi: megmutatja annak valamilyen tulajdonságát (alakját, színét, nagyságát …).

 II. Jelölése

a)      Mondatban:
mi minőségjelző (pontozott vonallal húzom alá, elé egy kis mi betűt írok)
b)     Szerkezeti rajzban
Jmi  

III. Kérdése
Milyen? Miféle? Mekkora?

IV. Kifejezőeszközei

1.)    melléknév: 
a nagy lárma, poros föld, 
2.)    melléknévi igenév: a csörrenő kard, a pörkölt hallal, a megkötendő béke;
3.)    melléknévi névmás: ilyen vad, ekkora hangzavart, másféle papír;
4.)    főnév: 
arany nyaklánc, Pista bácsi, Mecsek hegység

 V. Mondatelemzés

miSzikrázó  inapsütésben  kezdődött   a vitorlásverseny.

        Régi jelölés                                                                      Új jelölés


        A               ⇌         Á                                                              Á
                                               ↓                                                       ↓     ↓                   
                                               Hi                                                                     A    Hi                                                       
                                               ↓                                                              ↓       
                                               Jmi                                                                              Jmi                                                  

A kijelölő jelző

Több személy vagy dolog közül egyet kijelöl.

II. Jelölése

a)      Mondatban:
kjkijelölőjelző (pontozott vonallal húzom alá, elé egy kis kj betűt írok)
b)     Szerkezeti rajzban
Jkj  

III. Kérdése
Melyik? Hányadik?

IV. Kifejezőeszközei

1.) melléknév (-ik toldalékkal): 
az egyik asztal, a magasabbik őr  2.) sorszámnév: második katonát, első helyezés;
3.) főnévi mutató névmás:
azzal a pénzzel, ebben a városban.

 V. Egyéb tulajdonsgai

1.)    A kijelölő jelző felveszi a jelzett szó ragját:
Azt a világos kiflit kérem! Erről a dologról ne vitatkozzunk!
2.)    2. A rag elmarad, ha a jelzett szó ragtalan, vagyis mindkettőnek nulla ragja van: Ez a kislány szépen énekel.
3.)    3. A kijelölő jelző után álló különírt névutót meg kell ismételni: E mögött a ház mögött már parkosítanak.

VI. Mondatelemzés


miA második  iemeleten  állt meg   a lift.

Régi jelölés 






Új jelölés
        A               ⇌         Á                                                              Á



         ↓     ↓                   
Hh



          A    H 



                ↓
Jkj



                   Jkj



             

A mennyiségjelző

Az alaptagban foglalt tartalom számát, mennyiségét jelöli meg.
II. Jelölése

a)      Mondatban:
memennyiségjelző (pontozott vonallal húzom alá, elé egy kis me betűt írok)
b)     Szerkezeti rajzban Jme

III. Kérdése
Hány? Mennyi?

IV. Kifejezőeszközei

1.)    határozott tő- és törtszámnév: 
két katonája, negyed hétkor;  

2.)    határozatlan számnév: 
sok átutazó, kevesebb hiba;

3.)    -nyi képzős melléknév: 
tengernyi lakos, csipetnyi só;

4.)    főnév:  láda krumplit, (két) véka aranyért;

5.)    számnévi névmás: 
annyi szív, ennyi kívánság.

 V. Mondatelemzés

meRengeteg  szurkoló  gyűlt össze   ha stadionban.

        Régi jelölés                                                                      Új jelölés


        A               ⇌         Á                                                                     Á
        ↓                            ↓                                                      ↓        ↓
        Jme                                Hi                                                                    A       Hi
                                                                                            ↓

                                                                                            Jme      


             
A birtokos jelző

Az alaptagban megnevezett személy vagy dolog birtokosát nevezi meg.
II. Jelölése

a)      Mondatban:
bbirtokosjelző (pontozott vonallal húzom alá, elé egy kis b betűt írok)
b)     Szerkezeti rajzban
Jb

III. Kérdése
Kinek a …? Minek a ….?

IV. Kifejezőeszközei

1.)    főnév ragtalanul vagy -nak, -nek raggal: 
a   hír mécse, síromnak a halmán;

2.)    főnévként használt más névszó:  a tizenkettő osztói, a fehér ellentéte;

3.)    főnévi névmás: 
az önök képviselője, a te harisnyád.

 V. Mondatelemzés


hAz edzésen  eltört  bPéter  lába.

Régi jelölés 






Új jelölés
        A               ⇌         Á                                                                Á
↓  



                    ↓        ↓
Jme 

Hi


                          A       Hh
             




                    ↓
             




                    Jb      

 

             
Az értelmező jelző

A jelzett szó után állva utólag pontosítja, értelmezi annak jelentését. 

Beszédben szünettel, írásban legtöbbször vesszővel különítjük el a jelzett szótól.

A hátravetett jelző mindig felveszi a jelzett szó toldalékát.

 II. Jelölése

a)      Mondatban:
éértelmező jelző (pontozott vonallal húzom alá, elé egy kis é betűt írok)
b)     Szerkezeti rajzban
Jé

III. Kérdése
Nincs saját kérdése

 V. Mondatelemzés

Vegyél  kenyeret,  éfrisset! [te]

        Régi jelölés                                                                      Új jelölés


        [A]            ⇌         Á                                                                     Á
                                      ↓                                                            ↓     ↓
                                                T                                                         [A]    T
↓                                                                   ↓
Jé                                                                               Jé

Vegyél  kenyeret,  éfrisset, finomat, ropogósat! [te]

        Régi jelölés                                                                      Új jelölés


        [A]            ⇌         Á                                                                     Á
                                      ↓                                                            ↓     ↓
                                                T                                                         [A]    T
↓                                                                   ↓
Jé                                                                               Jé


 _________________________________________________________________________________


 A mondat


 I. Fogalma

A szavakból és toldalékokból szerkesztett mondat a kommunikációs folyamat láncszemnyi egysége, amely közöl, kifejez a partner számára valamit vagy befolyásolja őt.



II. A mondatok csoportosítása

A) A beszélő szándéka szerint

1.)    Kijelentő mondat tartalma: megállapít, közöl valamit mondatvégi írásjel: pont

2.)    Kérdő mondat tartalma: tudakozódás, érdeklődés mondatvégi írásjel: kérdőjel fajtái:
a)      eldöntendő kérdés:
-          a válasz rá igen vagy nem
Megyünk holnap kirándulni?
b)      kiegészítendő kérdés:
-          a válasz egy újabb információ. Mikor megyünk kirándulni?

3.)    Felszólító mondat tartalma: a beszélő akaratát, parancsát, kérését, tanácsát, buzdítását fejezi ki mondatvégi írásjel: felkiáltójel

4.)    Felkiáltó mondat tartalma: a beszélő érzelmeit, indulatait fejezi ki mondatvégi írásjel: felkiáltójel

5.)    Óhajtó mondat tartalma: vágyat, kívánságot fejez ki, melyre legtöbbször a feltételes módú igealak utal mondatvégi írásjel: felkiáltójel



B) Logikai minősége szerint

1.)    Tagadó mondat:
-          tagadó vagy tiltószót tartalmaz nem, ne, sem, se
Nem megyünk moziba.
2.)    Állító mondat:
-          tartalmában a beszélő biztos, és nem tartalmaz tagadó vagy tiltó szavakat Holnap moziba megyünk. 


C) Szerkezete szerint

1.)    Egyszerű mondat - egy közlést tartalmaz fajtái a szerkesztettségéi fok szerint:

a)      tagolt mondat
                    -     teljes szerkezetű:  
alanyi és állítmányi részre bontható  tő:
csak alanyt és állítmányt tartalmaz  bővített: 
az alanyon és állítmányon kívül más bővítményeket is tartalmaz  (tárgy, határozó, jelző) -       hiányos szerkezetű: hiányzik az alany vagy az állítmány, vagy akár mindkét fő mondatrész is, de a szövegkörnyezet alapján kikövetkeztethetőek

b)     tagolatlan mondat
Többnyire egy mondatszóból (Jaj!), egy viszonyszóból (És?) vagy egy megszólításból (Pityu!) áll.

2.)    Összetett mondat  - két vagy több közlést tartalmaz
a)      Mellérendelő mondat
-          kapcsolatos
-          ellentétes
-          választó
-          magyarázó
-          következtető
b)     Alárendelő mondat
-          alanyi -           állítmányi
-          tárgyi
-          határozói
-          jelzői






EGYSZERŰ MONDAT

ÖSSZETETT MONDAT

tagolt
tagolatlan
mellérendelő 
alárendelő
t
eljes
hiányos


bővített




             
III. A mondat jelentése, a szórend és a hangsúly

1.)    A szokásos szórend
A  mondat jelentése a szavak sorrendjétől függ.
A kiemelni, hangsúlyozni kívánt információ kerül előre – beszédben nagyobb nyomatékkal ejtjük.
Tegnap voltunk moziban Katával.  (Nem ma.)
Moziban voltunk tegnap Katával.  (Nem vásárolni, sétálni stb.)
Katával voltunk tegnap moziban. (Nem Zsuzsival…)

2.)    A szokatlan szórend
A  költői nyelvben találkozhatunk a megszokottól eltérő, meghökkentő szórenddel, amely a kiemelést, a figyelemfelhívást vagy a fokozást szolgálja.

Arany János így ír:  
„Nem kiment belőle, bennszakadt a pára.”
„Mert hogyan lett volna nyerni reménységem?”

                Szokásos szórend:       
Nem ment ki belőle, hanem bennszakadt a pára. Hogyan remélhettem volna, hogy nyerek?

IV. A mondat jelentése és a mondatfajtáknak a szokásostól eltérő szerepe: Sokszor hatásos, figyelemkeltő, máskor egészen új jelentést ad a mondatfajtáknak a szokásostól eltérő használata.

        Meg tetszene mondani, hány óra?              (Kérdés formájú felszólítás.)
        Leviszed a szemetet!                                    (Kijelentés formájú, udvariatlan felszólítás.)
Ugye, hogy meg tudtad oldani a feladatot?(Kérdés formájú kijelentés vagy felkiáltás.)
        Boldog névnapot!                                        (Felkiáltás formájú óhajtás.)
        Mekkora a hajad?                                        (Kérdés formájú felkiáltás.)           

 _______________________________________________________________

Videók: 

A mondatelemzés: itt                                       7. osztály nyelvtan tananyag: itt 



________________________________________________________________

Megjegyzések