Irodalom feladatok
2020. 05. 11. Tasnádi István: A kőmajmok háza
Nézd meg a filmet és készíts hozzá egy rövid 10-12 mondatból álló cselekmény leírást. Miről szól a film?
Határidő: 2020. Május 18. Hétfő
A kőmajmok háza videó: itt___________________________________________
2020. 05. 04. Vámos Miklós: Pofon
Feladat:
Kerek egész mondatokban válaszolj a kérdésekre a novella olvasása után!
Vámos Miklós: Pofon
Az iskolát éppen
tatarozták. Kívül is, belül is. Az osztályokban a plafont kitámasztották
gerendákkal, melyeket hatalmas ácskapcsok fogtak össze. Kívül állványzatot
építettek, az utca felől náddal beborítva. Mint minden iskola előtt, itt is erős
vaskorlát állt a járda szélén, hogy a tanítás után kiözönlő gyerekek ne
rohanjanak át az úttesten.
A Nagyfiúk (a felső
tagozatosok) nem rohantak, méltóságukon alulinak tartották. A Kisfiúk egy része
sem rohant, legalábbis nem akart – őket a többiek sodorták. Ezek vagy jól
nevelt vagy gyáva Kisfiúk voltak – vagy esetenként mind a kettő.
Most fél egy múlt
öt perccel. Nemrégen csöngettek, Kis-, illetve Nagyfiúkat ont a boltozatos,
öreg nagykapu.
Az állványzat
egyik durva tartóoszlopának támaszkodva áll egy Nagyfiú. Ez a Nagyfiú igen
rossz tanuló (kétszer is megbukott), és nagyon verekedős. Egyébként is van
benne valami ijesztő – a fogai összevissza állnak, az arca folyton vörös.
Ezenkívül az orra alatt hosszú forradás húzódik, és ott nem nő (az egyébként
kunkorodó szőkésvörös) bajusz. A fején svájcisapka, lehúzva egészen a bal
füléig. Szája sarkában cigaretta, néha kiveszi onnan, és a helyén kifújja a
füstöt.
Éppen a III/B
osztály nyomult kifelé a kapun. Futottak, bár egyik-másik a szíve szerint
lépésben jött volna. Minket most csak egyikük érdekel.
Az illető közepes
magasságú Kisfiú, egyáltalán nem Kisfiúbb, mint a többiek, de kevésbé sem
Kisfiú, mint azok. Persze azért kü lönbözik is tőlük. (Hiszen a Kisfiúk
különböznek egymástól.) Lökték hátulról, kénytelen volt futni. A kapunál
megbotlott, és a Nagyfiúra zuhant.
–
Nem tudsz vigyázni, öcskös? – mondta az, és
ellökte magától. Ám a kapun kibuggyanó újabb gyerekhullámról visszapattanva a
Kisfiú ismét a Nagyfiú karjai között találta magát.
–
Hát löknek! – méltatlankodott.
–
Akkora pofont kapsz, hogy leszárad a fejed! –
sziszegte a Nagyfiú, és újra odébb taszította.
De a Kisfiú
megint csak visszapenderült a korláthoz.
–
Nem hiszed, hogy szájon váglak? – ragadta meg a
Nagyfiú a Kisfiú gallérját. A Kisfiú hallgatott, majd felnézett rá.
–
Hát üss! – mondta csendesen.
–
Micsoda?
–
Üss, ha akarsz. A Nagyfiú meghökkent.
–
Mi az, hogy üssek?
–
Hát üssél, na!
A Nagyfiú még
egyszer végigmérte a Kisfiút, vékony lábaira, keskeny vállára siklott a szeme.
Megvakarta a
fejét, és följebb tolta a sapkát.
–
Te azt hiszed, hogy erősebb vagy nálam?
–
Dehogy hiszem!
–
Hát akkor? – tette csípőre a kezét a Nagyfiú.
Lehajolt, egészen közelről nézett a Kisfiú arcába.
–
Ha meg akarsz verni, úgysem tudom
megakadályozni! – mondta az.
A Nagyfiú csapdát
sejtett. Összeráncolta a homlokát, tanácstalanul nézett körül. A kapu már üres
volt, csak egy-egy lemaradt Kis-, illetve Nagyfiú jött ki rajta időnként.
Három Kisfiú
(III/B-sek) az eseményeket figyelte – persze tisztes távolból. Közöttük volt
Bors, aki még éppen hogy Kisfiú, de már tulajdonképpen Nagyfiú. (Ötödikbe
kellene járnia, ám kétszer bukott osztályismétlésre, ezért harmadikos.) – Szaladj el! – kiáltotta oda Bors a Kisfiúnak.
– Nagyon erős,
nagyon meg fog verni! – mutatott a Nagyfiúra.
A Kisfiú a fejét
ingatta. Végiggondolta már. Ha ő nekiiramodik, a Nagyfiú utoléri, és még sokkal
jobban megveri. Vagy máskor találkoznak, és akkor veri meg. Állandóan
veszélyben lesz, örökösen rettegni fog. Különben is, a Nagyfiú bizonyára
gyorsabban fut, mint ő. Ez tény. A Kisfiúnak vékony és rövid lábai voltak.
Legjobb túlesni rajta! – gondolta. – Utána nyugodt lelkiismerettel mehetek
haza.
A Nagyfiú titokban
azt remélte, hogy a Kisfiú megfogadja a tanácsot és elfut. Már régen
lecsillapodott a dühe, indult volna a dolgára. A kapu üres volt, mindenki
elment, csak ők ketten álltak ott a korlátnál. A Nagyfiú értetlenül rázta a
fejét. A csend egyre zavartabb lett közöttük.
–
Te! – szólalt meg rekedtes hangon a
Nagyfiú.
–
Menj el, fuss el, csinálj, amit akarsz! – és
ezzel hátat fordított a Kisfiúnak.
Ismét cigarettára
gyújtott. Eltelt néhány perc. Hátrasandított a válla fölött. A Kisfiú ugyanott állt,
ahol eddig.
–
Mondd, most mi a fenének nem mész el? – kérdezte
a Nagyfiú. És hogy a Kisfiú nem válaszolt, hanem csak nézett rá engedelmesen, a
keze tétován megindult felé. A pofon sokkal komolyabbra sikerült, mint ahogy a
Nagyfiú szánta. A Kisfiú feje nekiütődött az oszlopnak, nagyot koppant.
És amikor mindezek
után a Kisfiú – ahelyett, hogy elfutott volna vagy sírni kezdett volna –
szótlanul letörölte a vért az orráról, majd lassú mozdulatokkal zsebkendő után
kotorászott – a Nagyfiú nekiesett, és agyba-főbe verte.
Kerek egész mondatokban válaszolj a kérdésekre a fenti novella olvasása után:
1. Gondold végig, a történet elején mit tudunk meg
a Nagyfiúról és mit a Kisfiúról? Röviden, tömören jellemezd a Nagyfiút!
Mindezeket
fogalmazd meg kerek egész mondatokban és írd le!
2.
Hogyan változik a történet során a Nagyfiú
magatartása?
Milyen lelki folyamat zajlik le a Kisfiúban? Mit mond ezekből ki
hangosan?
Mindezeket
fogalmazd meg kerek egész mondatokban és írd le!
3.
Fogalmazd meg, milyen érzések jelennek meg, a
történet során a Nagyfiúban, a Kisfiúban és a jelenetet néző gyerekekben!
Mindezeket
fogalmazd meg kerek egész mondatokban és írd le!
4.
Fogalmazd
meg, milyen általános gondolat, tanulság vonható le a történet egészéből?
Írd le!
Határidő: 2020. Május 8. Péntek
_________________________________________________________________________________
Anyák napi vers tanulás, FELMONDÁSA
A verset másold le és tanuld meg kívülről! A felmondásra több lehetőséget adok!
1) Messengeren videós üzenetben felmondod vagy
2) Április 28-án kedden 10-12 óra között az iskolában személyesen tudod felmondani vagy
3) Anyukád vagy valaki felveszi telefonnal (kép és hang) és elküldöd nekem a videót.
Kérlek jelezd előre, hogy melyik lehetőséget választod!
Bartos Erika: Anyák
Barnaszemű édesanyám
Úgy szólítom: Anyuka,
Anyukám a pocakjában
Hordott engem valaha.
Úgy szólítom: Anyuka,
Anyukám a pocakjában
Hordott engem valaha.
Anyukámnak anyukáját
Úgy hívom, hogy Nagymama,
Süteményt süt, gombócot főz,
Messze száll az illata.
Úgy hívom, hogy Nagymama,
Süteményt süt, gombócot főz,
Messze száll az illata.
Nagymamának anyukáját
Úgy hívom, hogy Dédmama,
Dédmamának kertje is van,
Közepén egy fügefa.
Úgy hívom, hogy Dédmama,
Dédmamának kertje is van,
Közepén egy fügefa.
Dédmamának anyukáját
Úgy hívják, hogy Ükmama,
Ükmamának volt sok tyúkja,
Meg egy büszke kakasa.
Úgy hívják, hogy Ükmama,
Ükmamának volt sok tyúkja,
Meg egy büszke kakasa.
Ükmamának anyukáját
Úgy hívják, hogy Szépmama,
Hajában a gyöngyös párta,
Derekán a rokolya.
Úgy hívják, hogy Szépmama,
Hajában a gyöngyös párta,
Derekán a rokolya.
Szépmamának anyukáját
Úgy hívják, hogy Ómama,
Tizenhárom leányának
Egyike volt Szépmama.
Úgy hívják, hogy Ómama,
Tizenhárom leányának
Egyike volt Szépmama.
Hogyha nekem gyermekem lesz,
Akkor leszek anyuka,
Anyukámból nagymama lesz,
Nagymamámból dédmama.
Akkor leszek anyuka,
Anyukámból nagymama lesz,
Nagymamámból dédmama.
Anyuka és Nagymama és
Dédmama és Ükmama,
Szépmama és Ómama is
Egymásnak mind rokona.
Dédmama és Ükmama,
Szépmama és Ómama is
Egymásnak mind rokona.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ez a feladat Jókai Mór: A kőszívű ember fiai kötelező olvasmány alapján lett összeállítva. A
családregény jellemzőit vesszük most figyelembe és a jellemzők alapján
összeállítjuk a saját családunkra vonatkoztatva a saját családregényünket!
Az esszét (fogalmazást,
ennek megfelelően tagoltan (bevezetés-tárgyalás-befejezés) a kérdésekre
válaszolva) 2020. április 5-ig kérem szépen elkészíteni. Kézzel írt vagy gépelt
formában! Minimum 2 oldal kézzel írva, gépelve 1 oldalt kérek! A többi
jellemzőt rátok bízom, olvasható és névvel, dátummal ellátott fényképet, vagy dokumentumot
várok az email cimre: maosztaly@gmail.com
vagy a facebookon privát üzenetben. Ha elakadsz kérlek vedd fel velem a
kapcsolatot!
Köszönöm! Jó munkát!
Köszönöm! Jó munkát!
„Képzeljünk el egy családot, ahol a
szülők és a nagyszülők nem mesélnek a gyerekeknek, ahol nem lehet kideríteni,
honnan jöttek, miféle emberek voltak a felmenők! Nagyon sokat jelent egy
közösség számára, ha vannak továbbadható történetei. A mítoszokban, a mesékben
vagy a mondákban találkoztunk már ilyenekkel. Egy nép vagy egy nemzet sorsát,
történelmét meghatározó események elbeszélése nem csak arra jó, hogy emléket
állítson. Szereplőivel emberi közelségbe hoz, személyes élménnyé tesz olyan
dolgokat, amelyekre nem tudunk mindig felkészülni, de a minta, amelyet kapunk,
az egész közösség tagjaira hat, és használható a később születettek számára. A
történelmi témákhoz kapcsolódó művekben ilyen például a barátság, a bátorság, a
hűség, az áldozatvállalás vagy a kitartás.” (Irodalom tk.7. Eszterhazy K. E. Oktk. és Fejl. Intezet
2018., 14.o )
Feladat:
1)
Jellemezd a saját családodat az adott
szempontok szerint:
a)
Kik élnek együtt?
b)
Vannak-e a családon belül legendák,
mítoszok, mesék?
c)
Van-e, volt-e családodban olyan
esemény, történés, ami megváltoztatta a család életét? Ha igen mikor volt és mi történt?
d)
Van e tanulsága a történetnek számodra?
2)
Van-e igaz barátod? Írj róla pár sort,
milyen is Ő? Miért vagytok barátok?
3)
Ismersz-e
olyan embert a környezetedben, akire azt mondod, hogy bátor?
4)
Mit jelent számodra a
a)
bátorság
b)
áldozatvállalás
c)
kitartás?
5)
Felfedezed-e magadban az imént említett
jellemvonásokat?
a)
(bátorság, áldozatvállalás, kitartás)?
Igen: hogyan nyilvánul meg? Nem: hogyan nyilvánul meg?
Amennyiben megnéznéd a filmet:
1 rész: https://vimeo.com/258790908
2 rész: https://vimeo.com/258787387
Megjegyzések
Megjegyzés küldése