Irodalom feladatok

2020. 05. 11. Tasnádi István: A kőmajmok háza

Nézd meg a filmet és készíts hozzá egy rövid 10-12 mondatból álló cselekmény leírást. Miről szól a film? 

Határidő: 2020. Május 18. Hétfő
A kőmajmok háza videó: itt





___________________________________________

2020. 05. 04. Vámos Miklós: Pofon

Feladat: 
Kerek egész mondatokban válaszolj a kérdésekre a novella olvasása után!

Vámos Miklós: Pofon

Az iskolát éppen tatarozták. Kívül is, belül is. Az osztályokban a plafont kitámasztották gerendákkal, melyeket hatalmas ácskapcsok fogtak össze. Kívül állványzatot építettek, az utca felől náddal beborítva. Mint minden iskola előtt, itt is erős vaskorlát állt a járda szélén, hogy a tanítás után kiözönlő gyerekek ne rohanjanak át az úttesten. 
A Nagyfiúk (a felső tagozatosok) nem rohantak, méltóságukon alulinak tartották. A Kisfiúk egy része sem rohant, legalábbis nem akart – őket a többiek sodorták. Ezek vagy jól nevelt vagy gyáva Kisfiúk voltak – vagy esetenként mind a kettő. 
Most fél egy múlt öt perccel. Nemrégen csöngettek, Kis-, illetve Nagyfiúkat ont a boltozatos, öreg nagykapu. 
Az állványzat egyik durva tartóoszlopának támaszkodva áll egy Nagyfiú. Ez a Nagyfiú igen rossz tanuló (kétszer is megbukott), és nagyon verekedős. Egyébként is van benne valami ijesztő – a fogai összevissza állnak, az arca folyton vörös. Ezenkívül az orra alatt hosszú forradás húzódik, és ott nem nő (az egyébként kunkorodó szőkésvörös) bajusz. A fején svájcisapka, lehúzva egészen a bal füléig. Szája sarkában cigaretta, néha kiveszi onnan, és a helyén kifújja a füstöt. 
Éppen a III/B osztály nyomult kifelé a kapun. Futottak, bár egyik-másik a szíve szerint lépésben jött volna. Minket most csak egyikük érdekel. 
Az illető közepes magasságú Kisfiú, egyáltalán nem Kisfiúbb, mint a többiek, de kevésbé sem Kisfiú, mint azok. Persze azért kü lönbözik is tőlük. (Hiszen a Kisfiúk különböznek egymástól.) Lökték hátulról, kénytelen volt futni. A kapunál megbotlott, és a Nagyfiúra zuhant. 
  Nem tudsz vigyázni, öcskös? – mondta az, és ellökte magától. Ám a kapun kibuggyanó újabb gyerekhullámról visszapattanva a Kisfiú ismét a Nagyfiú karjai között találta magát. 
  Hát löknek! – méltatlankodott. 
  Akkora pofont kapsz, hogy leszárad a fejed! – sziszegte a Nagyfiú, és újra odébb taszította.
De a Kisfiú megint csak visszapenderült a korláthoz. 
  Nem hiszed, hogy szájon váglak? – ragadta meg a Nagyfiú a Kisfiú gallérját. A Kisfiú hallgatott, majd felnézett rá. 
  Hát üss! – mondta csendesen. 
  Micsoda? 
  Üss, ha akarsz. A Nagyfiú meghökkent.
  Mi az, hogy üssek? 
  Hát üssél, na! 
A Nagyfiú még egyszer végigmérte a Kisfiút, vékony lábaira, keskeny vállára siklott a szeme.
Megvakarta a fejét, és följebb tolta a sapkát. 
  Te azt hiszed, hogy erősebb vagy nálam? 
  Dehogy hiszem! 
  Hát akkor? – tette csípőre a kezét a Nagyfiú. Lehajolt, egészen közelről nézett a Kisfiú arcába.
  Ha meg akarsz verni, úgysem tudom megakadályozni! – mondta az. 
A Nagyfiú csapdát sejtett. Összeráncolta a homlokát, tanácstalanul nézett körül. A kapu már üres volt, csak egy-egy lemaradt Kis-, illetve Nagyfiú jött ki rajta időnként.
Három Kisfiú (III/B-sek) az eseményeket figyelte – persze tisztes távolból. Közöttük volt Bors, aki még éppen hogy Kisfiú, de már tulajdonképpen Nagyfiú. (Ötödikbe kellene járnia, ám kétszer bukott osztályismétlésre, ezért harmadikos.)  – Szaladj el! – kiáltotta oda Bors a Kisfiúnak. 
– Nagyon erős, nagyon meg fog verni! – mutatott a Nagyfiúra. 
A Kisfiú a fejét ingatta. Végiggondolta már. Ha ő nekiiramodik, a Nagyfiú utoléri, és még sokkal jobban megveri. Vagy máskor találkoznak, és akkor veri meg. Állandóan veszélyben lesz, örökösen rettegni fog. Különben is, a Nagyfiú bizonyára gyorsabban fut, mint ő. Ez tény. A Kisfiúnak vékony és rövid lábai voltak. Legjobb túlesni rajta! – gondolta. – Utána nyugodt lelkiismerettel mehetek haza. 
A Nagyfiú titokban azt remélte, hogy a Kisfiú megfogadja a tanácsot és elfut. Már régen lecsillapodott a dühe, indult volna a dolgára. A kapu üres volt, mindenki elment, csak ők ketten álltak ott a korlátnál. A Nagyfiú értetlenül rázta a fejét. A csend egyre zavartabb lett közöttük. 
  Te! – szólalt meg rekedtes hangon a Nagyfiú. 
  Menj el, fuss el, csinálj, amit akarsz! – és ezzel hátat fordított a Kisfiúnak. 
Ismét cigarettára gyújtott. Eltelt néhány perc. Hátrasandított a válla fölött. A Kisfiú ugyanott állt, ahol eddig. 
  Mondd, most mi a fenének nem mész el? – kérdezte a Nagyfiú. És hogy a Kisfiú nem válaszolt, hanem csak nézett rá engedelmesen, a keze tétován megindult felé. A pofon sokkal komolyabbra sikerült, mint ahogy a Nagyfiú szánta. A Kisfiú feje nekiütődött az oszlopnak, nagyot koppant.
És amikor mindezek után a Kisfiú – ahelyett, hogy elfutott volna vagy sírni kezdett volna – szótlanul letörölte a vért az orráról, majd lassú mozdulatokkal zsebkendő után kotorászott – a Nagyfiú nekiesett, és agyba-főbe verte.

Kerek egész mondatokban válaszolj a kérdésekre a fenti novella olvasása után:
1. Gondold végig, a történet elején mit tudunk meg a Nagyfiúról és mit a   Kisfiúról? Röviden, tömören jellemezd a Nagyfiút!
    Mindezeket fogalmazd meg kerek egész mondatokban és írd le! 

2.  Hogyan változik a történet során a Nagyfiú magatartása? 
    Milyen lelki folyamat zajlik le a Kisfiúban? Mit mond ezekből ki hangosan? 
    Mindezeket fogalmazd meg kerek egész mondatokban és írd le!

3.  Fogalmazd meg, milyen érzések jelennek meg, a történet során a Nagyfiúban,   a Kisfiúban és a jelenetet néző gyerekekben! 
    Mindezeket fogalmazd meg kerek egész mondatokban és írd le!
  
4.  Fogalmazd meg, milyen általános gondolat, tanulság vonható le a történet egészéből?
    Írd le!

Határidő: 2020. Május 8. Péntek



_________________________________________________________________________________

2020. 04. 20. 

Anyák napi vers tanulás, FELMONDÁSA

A verset másold le és tanuld meg kívülről! A felmondásra több lehetőséget adok!

1) Messengeren videós üzenetben felmondod vagy
2) Április 28-án kedden 10-12 óra között az iskolában személyesen tudod felmondani vagy 
3) Anyukád vagy valaki felveszi telefonnal (kép és hang) és elküldöd nekem a videót.
Kérlek jelezd előre, hogy melyik lehetőséget választod!
Határidő: 2020. 04. 28. Kedd 



                         Bartos Erika: Anyák
Barnaszemű édesanyám
Úgy szólítom: Anyuka,
Anyukám a pocakjában
Hordott engem valaha.
Anyukámnak anyukáját
Úgy hívom, hogy Nagymama,
Süteményt süt, gombócot főz,
Messze száll az illata.
Nagymamának anyukáját
Úgy hívom, hogy Dédmama,
Dédmamának kertje is van,
Közepén egy fügefa.
Dédmamának anyukáját
Úgy hívják, hogy Ükmama,
Ükmamának volt sok tyúkja,
Meg egy büszke kakasa.
Ükmamának anyukáját
Úgy hívják, hogy Szépmama,
Hajában a gyöngyös párta,
Derekán a rokolya.
Szépmamának anyukáját
Úgy hívják, hogy Ómama,
Tizenhárom leányának
Egyike volt Szépmama.
Hogyha nekem gyermekem lesz,
Akkor leszek anyuka,
Anyukámból nagymama lesz,
Nagymamámból dédmama.
Anyuka és Nagymama és
Dédmama és Ükmama,
Szépmama és Ómama is
Egymásnak mind rokona.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Irodalom feladat: 2020. április 5-ig

Ez a feladat Jókai Mór: A kőszívű ember fiai kötelező olvasmány alapján lett összeállítva. A családregény jellemzőit vesszük most figyelembe és a jellemzők alapján összeállítjuk a saját családunkra vonatkoztatva a saját családregényünket!

Az esszét (fogalmazást, ennek megfelelően tagoltan (bevezetés-tárgyalás-befejezés) a kérdésekre válaszolva) 2020. április 5-ig kérem szépen elkészíteni. Kézzel írt vagy gépelt formában! Minimum 2 oldal kézzel írva, gépelve 1 oldalt kérek! A többi jellemzőt rátok bízom, olvasható és névvel, dátummal ellátott fényképet, vagy dokumentumot várok az email cimre: maosztaly@gmail.com vagy a facebookon privát üzenetben. Ha elakadsz kérlek vedd fel velem a kapcsolatot! 
Köszönöm! Jó munkát!

„Képzeljünk el egy családot, ahol a szülők és a nagyszülők nem mesélnek a gyerekeknek, ahol nem lehet kideríteni, honnan jöttek, miféle emberek voltak a felmenők! Nagyon sokat jelent egy közösség számára, ha vannak továbbadható történetei. A mítoszokban, a mesékben vagy a mondákban találkoztunk már ilyenekkel. Egy nép vagy egy nemzet sorsát, történelmét meghatározó események elbeszélése nem csak arra jó, hogy emléket állítson. Szereplőivel emberi közelségbe hoz, személyes élménnyé tesz olyan dolgokat, amelyekre nem tudunk mindig felkészülni, de a minta, amelyet kapunk, az egész közösség tagjaira hat, és használható a később születettek számára. A történelmi témákhoz kapcsolódó művekben ilyen például a barátság, a bátorság, a hűség, az áldozatvállalás vagy a kitartás.” (Irodalom tk.7. Eszterhazy K. E. Oktk. és Fejl. Intezet 2018., 14.o )

Feladat:
1)      Jellemezd a saját családodat az adott szempontok szerint:
        a)      Kik élnek együtt?
        b)      Vannak-e a családon belül legendák, mítoszok, mesék?
        c)      Van-e, volt-e családodban olyan esemény, történés, ami megváltoztatta a család életét?  Ha igen mikor volt és mi történt?
        d)      Van e tanulsága a történetnek számodra?

2)      Van-e igaz barátod? Írj róla pár sort, milyen is Ő? Miért vagytok barátok?

3)       Ismersz-e olyan embert a környezetedben, akire azt mondod, hogy bátor?

4)      Mit jelent számodra a
       a)      bátorság
       b)      áldozatvállalás
       c)      kitartás?

5)      Felfedezed-e magadban az imént említett jellemvonásokat?
      a)      (bátorság, áldozatvállalás, kitartás)? Igen: hogyan nyilvánul meg? Nem: hogyan nyilvánul meg?

 Amennyiben megnéznéd a filmet: 



Megjegyzések